LæseRakettens tegnere og forfattere 2022

19.10.2022
Mette Vedsø
Foto: Lærke Posselt

Mette Vedsø er forfatteren bag "Da træerne gjorde oprør" i LæseRaketten 2022.

Mette Vedsø har skrevet rigtig mange bøger til børn og unge – historier der kredser om alt fra heste, til pytkasser, campingture i Sverige og talende papegøjer. Fælles for bøgerne er, at de handler om mennesker. Både de skæve, de rige, de fattige, de hjælpesomme, de sjove og dem der har det svært.

Mette Vedsø tager ofte ud på skoler og fortæller om sine bøger og forfatterskabet, og senest har hun lavet et undervisningsforløb, der hedder ’ORD i ORDen og uORDen’, der handler om at lege kunstnerisk med ord og bogstaver.

Søren Jessen
Foto: Mikkel T

Søren Jessen er forfatteren og tegneren bag historien "Den dag sandet kom" i LæseRaketten 2022.

Søren Jessen debuterede i 1990 med billedbog Dino rejser til byen. Siden er det blevet til omkring 60 bøger for alle aldre og i forskellige genrer. Lige fra småbørnsbøger, billedbøger, højtlæsningsbøger, ungdomsromaner, tegneserier og graphic novels for voksne til romaner for voksne. Realistiske historier ligger ikke godt til ham. Der skal være mere på spil. Noget uforklarligt, noget fantastisk som en dreng der falder gennem fantasifulde verdner eller en fremtidshistorie hvor verden er oversvømmet. Den slags er også meget sjovere at tegne.

Kathrina
Foto: Kathrina Skarõsá

Kathrina Skarõsá har laver illustrationerne til historien "Da træerne gjorde oprør" i LæseRaketten 2022.

Tidlig læser og tidlig besluttet på at skulle lave børnebøger. Uddannet billedkunstner og børnebogsforfatter. Tegner hele tiden. Nysgerrig. Elsker naturen, detaljerne og mellemrummene i verden. Opløftet ved tanken om at, forhåbelig, være med til at vække glæden ved læsning hos børn. Det giver mening til både mit arbejde og min plads i tilværelsen. Jeg har selv et barn på syv år, med hvem jeg læser bøger hver dag. Den seneste bog jeg har lavet illustrationer til hedder Slimfjorden og er skrevet af Rebekka Lang Andersen.