Lærervejledning og opgaver 2022

19.10.2022

Her finder ud undervisningsmaterialet til LæseRaketten 2022 om Bolivia.

Jeopardy
Jeopardy-quiz

Tag en quiz i klassen, når eleverne har læst eller arbejdet med hjemmesidens temaer. Quizzen er til mellemtrinnet, og den omhandler dette års fem temaer om dyr i Bolivia, folk og kultur, skole i Bolivia, hverdag og tro og natur og klima.
Download quizzen - den åbnes i PowerPoint. Får du en besked om, at filen indeholder "makroer", skal du trykke godkend. Hent Jeopardy-quizzen her.

Opgaver til LæseRakettens børn

Opgaverne til LæseRakettens børn knytter direkte an til portrætterne i LæseRaketten og historierne om børnene på hjemmesiden. Her kommer danske børn og unge tæt på jævnaldrende i Bolivia. Film, billeder og fortællinger kan skabe udgangspunkt for samtaler og diskussioner i klassen. Hjemmesidens artikler er sammen med portrætterne i LæseRaketten med til at sætte elevernes hverdag i relief og give dem en større forståelse for børns liv andre steder i verden.

Opgaverne til LæseRakettens børn er ikke inddelt efter fag, men er direkte relateret til de enkelte børn og trindelt svarende til niveauerne i LæseRaketten.

Test din viden om LæseRakettens børn

Her finder du en lille quiz, hvor du kan teste din viden om LæseRakettens børn.

Opgaver til de skønlitterære historier og myter i LæseRaketten

Her kan du finde opgaver til LæseRakettens skønlitterære historier og myter. Opgaverne til hver historie knytter også an til verdensmålene, og de kan skabe udgangspunkt for samtaler og diskussioner i klassen.