Fakta og tal om Ghana

19.01.2023
Befolkningspyramide
Befolkningspyramide over Ghana 2022

Ghana blev et selvstændigt land i 1957. I mange år havde landet været en britisk koloni og heddet Guldkysten. Før kolonitiden var det meste af Vestafrika opdelt i forskellige kongeriger. Ét af dem hed Ghana. Derfra stammer navnet. Ghanas første præsident hed Kwame Nkrumah. Han havde været med til at kæmpe for selvstændigheden.

I dag er Ghana et demokrati. Men det har ikke været nemt at nå dertil. I en længere periode har militæret været ved magten i landet.

Areal og grænser: Ghanas areal er 239 km2 og landet er 5½ gange større end Danmark. Landet har grænser mod Elfenbenskysten mod vest, Burkina Faso mod nord og Togo mod øst. Mod syd ligger Ghana ud til Guineabugten (Atlanterhavet).

Indbyggertal: Der bor omkring 32 millioner mennesker i Ghana.
Befolkning: Der er mere end 70 forskellige folk i Ghana. De største grupper er akan: 47,7 %. mole-dagbani: 18,5 %, ewe: 12,8 %, ga-dangme: 7,1 %, gurma: 6,4 %.

Ghanas befolkning er ung – mere end halvdelen (57 %) af befolkningen er under 25 år. Den gennemsnitlige levealder er 64 år (i Danmark er den 81). Alligevel er Ghana et af de lande i Afrika, hvor flest mennesker bliver over 60 år.

Sprog: Engelsk er det officielle sprog. Men de mange folk har deres egne sprog, som tales i forskellige områder af landet. Mange lærer først at tale engelsk, når de kommer i skole. Det største lokale sprog er akan, hvor skriftsproget hedder twi. I skolen kan man blive undervist i 11 af de lokale sprog. Blandt andre twi, fanti og dagbani.

Geografi og klima: Ghana ligger lige nord for Ækvator. Landet har tropisk klima. Det er varmt hele året. Men der er stor forskel på, hvor meget det regner i forskellige dele af landet. Mod syd har landet en lang kystlinje med strande og klipper. Mod vest findes regnskoven, og mod øst breder Volta-søen sig. I de dele af landet er det varmt og fugtigt hele året. Og områderne har regntid to gange om året. Mod nord er landskabet savanne. Her er der mere tørt. Klimaet påvirkes af harmattan-vinden fra ørkenen mod nord. Og der er kun én regntid om året.

Naturressourcer: Ghana har mange naturressourcer. Guld, sølv, diamanter, bauxit og mangan blandt andet. Der er også fundet olie i landet. Tømmer er en vigtig ressource. 1/5 af Ghana er dækket af skov. Ghana dyrker og sælger stadig kakao, men ikke så meget som tidligere.

Hovedstad: Accra er hovedstaden i Ghana. Byen ligger i den sydlige del af landet, helt ud til Guineabugten. Byen har 2,6 millioner indbyggere.
Ghanas største by er dog Kumasi med 3,6 millioner indbyggere. Den har i løbet af de seneste år overhalet hovedstaden. Den største by i det nordlige Ghana er Tamale.

Religion og tro: Religion betyder meget for de fleste mennesker i Ghana. Den største gruppe er kristne, det er 7 ud af 10 mennesker i landet. En anden stor religion er islam. 1 ud af 5 er muslimer. De fleste muslimer bor i den nordlige del af Ghana. De gamle traditioner - med troen på ånder og naturen som levende - findes også. De ses ofte side om side med de andre religioner.

Uddannelse: I Ghana er det gratis at gå i skole. Men familien skal selv betalte for skoleuniform, bøger, hæfter og blyanter. Nogle steder betaler forældre også lidt til skolens bestyrelse. I fattige familier kan det betyde, at der ikke er råd til at sende alle børn i skole. I de fattigste dele af landet er der også brug for, at børnene hjælper til derhjemme eller arbejder for at tjene penge. I Nordghana kommer 1 ud af 3 børn ikke i skole.

Valuta: Ghanas penge hedder cedi og pesewa. Der går 100 pesewa på en cedi. Og den største seddel er en 20 cedi. Lige nu i slutningen af 2022 kan man veksle 100 danske kroner til 187 cedi.