Yuseth bor på en kostskole i La Guajira. Hver dag henter eleverne vand til at vaske sig i.
Foto: Heidi Brehm

Der mangler vand i La Guajira

14.01.2021

Et fattigt område

Mange mennesker i La Guajira er fattige. Selv små børn står ved vejen og beder om mad og vand til deres familier.

Foto: Misha Wolsgaard Iversen

Området La Guajira i det nordlige Colombia mangler vand. Det har altid været et tørt område. Næsten som en ørken. Men ændringer i klimaet har gjort det værre. De sidste par år har det næsten ikke regnet, fortæller folk. Derfor mangler der vand til både mennesker og dyr.

Før i tiden var det regntid to gange om året. Fra august til oktober og i maj. Men fordi regnen ikke er stabil, er der bygget vand-opsamlinger flere steder. Her kan man hente vand til at vaske sig i og til at vaske tøj. Det er også her, der hentes vand til dyrene. Når det ikke har regnet i lang tid, tørrer også vandopsamlingerne ud.

Man kan ikke drikke vandet fra vand-opsamlinger. Så bliver man syg. Områdets ledere sørger for, at folk får vand til at drikke og lave mad. Hver familie får cirka 1.000 liter vand om måneden – det er sjældent nok. Vandet kommer i store tanke fra andre dele af landet.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse: