Til lands, til vands og i luften

14.01.2021

Colombia er et stort land. Andesbjergene deler landet op i øst og vest. Der er gode veje i store dele af landet. Mellem de fleste større byer kører der busser. De store jungleområder kan være svære at rejse igennem. Og på landet må mange fattige mennesker gå eller cykle.

Thalianas klasse på vej til skole Foto: Heidi Brehm

Når floden er en vej

De mennesker, der bor i regnskoven, bruger ofte floderne som transport. Thaliana fra LæseRaketten må sejle for at komme i skole.

Men Colombia har også den lange flod Rio Magdalena. Floden er 1.540 km. lang og har sit udspring i Andesbjergene. Den flyder mod nord og munder ud i det Caribiske Hav ved byen Barranguilla. Cirka 1.100 km af floden er sejlbar og bruges som transportrute.

Med bus i Colombia Foto: CC wikimedia

Store og små busser

Der kører mange busser mellem Colombias byer. Nogle af dem er store busser med gode sæder og aircondition. Andre er små minibusser, som kaldes colectivos. De er billige og ofte meget fyldte.

Busser er den mest almindelige transportform mellem Colombias store og små byer. De skal også kunne klare at køre på mindre veje med jord og grus.

Et fly på vej til Macarena Foto: Heidi Brehm

Flyene er effektive

Colombia har over 100 lufthavne. 11 af dem har internationale afgange. Flere steder i landet kan man kun komme til med fly. Flytrafik en den mest effektive måde at komme rundt i landet på.

Men det er selvfølgelig langt fra alle, der har råd til det. Mange fattige mennesker bor og lever hele deres liv i det samme område og rejser ikke rundt i landet.

Kultoget på vej til kysten Foto: Heidi Brehm

Togene kører med varer

Der er jernbaner i Colombia. Men de ligger spredt og er ikke særlig effektive. De bruges mest til at bringe varer som bananer og kul ud til havnene ved kysten. De tager ikke passagerer med.

Fra kulminen Cerrejòn går en jernbane på 150 kilometer ud til havnen Pueto Bolivar. Her fragtes hver dag mange tons kul i det lange tog.