Fred i Colombia

12.01.2021

Det er samfundets opgave at beskytte borgere mod kriminalitet og vold. Colombia er på vej til fred efter mere end 50 års borgerkrig. Mange familier lever dog stadig under utrygge vilkår.

Kriminalitet og vold er hverdag for mange mennesker. Konflikter fra borgerkrigen ulmer stadig under overfladen. Det tager tid at få et demokrati til at fungere. Det bliver vigtigt at forbedre livsvilkårene for de fattigste i landet. Fattigdom og ulighed er med til at øge risikoen for konflikter og vold i et land.

Yeini var altid bange

Foto: Andreas Beck

Yeini er 13 år. Hun bor på samme skole som Julian fra LæseRaketten. Inden hun kom til skolen, boede hun i området Santander, der ligger 24 timers kørsel fra Bogota.

Santander er kontrolleret af en oprørsgruppe, der hedder ELN. ELN har ikke afleveret deres våben som FARC. Det forhandles der om. ELN bryder mange regler og love. Gruppen har skudt to af Yeinis fætre. De påstod, at hendes fætre havde stjålet. ELN truede Yeini på livet, derfor kom til skolen i Bogota.

Yeini har hele sit liv boet sammen med sin mor og hendes onkel. Hun var meget alene hjemme, fordi hendes mor arbejdede meget. Yeini stod for alt det praktiske i huset.

Før Yeini kom til skolen, var hun ofte bange. Hun turde ikke forlade huset. På skolen føler hun sig tryg. Men hun er bange for, at der sker noget med hendes mor. Hun vil gerne arbejde i marine-politiet, når hun bliver voksen. Hun håber at være med til at gøre Colombia til et sikkert og trygt sted for alle.

Yeini har ikke været hjemme, siden hun startede på skolen. Måske kan hun besøge sin mor næste gang, det bliver ferie.

Fred i Colombia

• Borgerkrigen varede i 53 år. Den sluttede officielt i 2016. Mindst 260.000 mennesker mistede livet under krigen. Det svarer til lidt over halvdelen af dem, der bor på Fyn.
  • Store dele af befolkning lider af angst (ca. 13 %), depression (ca. 25 %) og PTSD som eftervirkninger af krigen.
  • Efter fredsaftalen skal FARC soldaterne igen leve et almindeligt liv i Colombia. Lidt over 7.000 FARC soldater bor i 26 forskellige reintegrations-lejre. Her får de mulighed for at uddanne sig. Under krigen måtte mødre forlade deres børn. Flere lejre oplever et baby-boom, nu hvor det er muligt at have en familie.