ProjektRaketten 2025

Sidst ændret
16.02.2025

Her finder du projektforløb til hvert trin, der handler om FN's Verdensmål og børnene og de unges liv i Guatemala.

Indholds elementer
Billede
Image
SDGer
Billede kredit
Udvalgte Verdensmål.
Tekst afsnit

ProjektRaketten er et undervisningsmateriale baseret på PBL, projektbaseret læring. Det er en metode til at tilrettelægge undervisning, som tager afsæt i en autentisk problemstilling, der skaber engagement og kreativ tænkning. 

I grupper skal eleverne undersøge problemstillingen, få idéer, skabe et produkt og til sidst fremvise det, de har lavet. Der er udarbejdet tre vejledninger til PBL med projekt-idékataloger og tre eksemplariske projektforløb – ét til hvert trin – der handler om FN's Verdensmål og børnene og de unges liv i Guatemala. 

I kan bruge ProjektRaketten på to måder: Enten kan I tage udgangspunkt i idékatalogerne til at skabe jeres eget PBL-forløb sammen med eleverne med afsæt i vejledningerne, der guider jer trin for trin i planlægningen. Eller I kan vælge de køreklare ugeforløb. Forløbene kan danne udgangspunkt for et projektforløb i klassen eller på årgangen. Materialerne kan også bruges over længere tid, eller du kan udvælge elementer til brug i den daglige undervisning.

Alle forløb er udviklet i samarbejde med vores partnere i skoleudviklingshuset Autens.

Tekst afsnit

INDSKOLING

Ugeforløb: ”Sprog på spil: Alle børns ret til god skolegang”

ProjektRaketten til indskolingen sætter fokus på Juan Carlos fra LæseRaketten og de udfordringer han møder i sin hverdag og skolegang. Ugeforløbet er danskfagligt og knytter sig særligt til Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse til alle. I forløbet arbejder eleverne kreativt og skabende, når de skal lave et læringsspil i form af et billedlotteri. De skal arbejde med at kombinere ord og billeder, de skaber fortællinger relateret til Juan Carlos’ liv, og de relaterer det til deres egen hverdag. Og så skal de finde på en kreativ måde at spille det på, som er både sjov og lærerig.

Tekst afsnit

MELLEMTRIN

Ugeforløb: ”Breve til verden: Hjælp Guatemalas børns drømme på vej”

I ProjektRaketten til mellemtrinnet kan jeres klasse arbejde i dybden med LæseRakettens historier om Yonatan, Andreina og Rudy og FN’s 17 Verdensmål. Idékataloget indeholder projektspørgsmål, som har fokus på udfordringer i netop de tre børns liv. Det køreklare ugeforløb til mellemtrinnet er danskfagligt og knytter sig særligt til Verdensmål 4 om alles ret kvalitetsuddannelse. Materialet guider eleverne til at skrive et innovativt og virkningsfuldt brev til en betydningsfuld person, som kan være med til at sætte fokus på god skole og fremme adgangen til god skolegang i Guatemala – og dermed hjælpe børn som Yonatan, Andreina og Rudy med at realisere deres drømme om en god fremtid.

Tekst afsnit

UDSKOLING

Ugeforløb: ”Brug din stemme: Alle folks ret til god uddannelse i Guatemala”

ProjektRaketten til udskolingen har fokus på Roni og Cheilys historier. I idékataloget kan I finde inspiration til projektspørgsmål, der tager udgangspunkt i temaer som ligestilling, ulighed, retten til uddannelse og demokratisk dannelse. Formålet med det køreklare ugeforløb er at styrke elevernes forståelse af Verdensmål 4 om retten til kvalitetsuddannelse for alle, og at eleverne gennem arbejdet med Cheilys og Ronis historier opnår en dybere forståelse af globale problemstillinger og inspireres til at bruge deres egne stemmer som globale medborgere. I forløbet udarbejder eleverne taler til fordel for alle folks ret til god uddannelse.