Uddannelse for alle

En menneskeret

Artikel 26 i ”Verdenserklæringen om menneskerettigheder” handler om god skole for alle. Der står, at alle har ret til gratis skole, og at det skal være let for alle børn at komme i skole.

Alle børn i verden har ret til at komme i en god skole. Det er en menneskeret. FN’s Verdensmål 4 handler om, at vi skal sikre alle lige adgang til en god uddannelse. God kvalitet i skolen betyder blandt andet, at der ikke er for mange elever i én klasse, at der er uddannede lærere, og at undervisningen foregår i gode lokaler.

Uden en uddannelse er det sværere for mennesker at kæmpe for deres rettigheder og komme ud af fattigdom. Hvis man ikke kan læse, skrive og regne, kan det være svært at deltage aktivt i et samfund.

maximilla_turkana_hansbach_oxfam-34.jpg-825x520px.jpg
Maximilla og hendes venner løber til skole. Foto: Hans Bach.
Uddannelse skaber udvikling

Der er god grund til at arbejde for, at ALLE verdens børn kommer i skole. Det er godt for både børn, deres familier og samfundet. Uddannelse kan forandre et liv. Det gør mennesker bedre i stand til at bestemme over deres eget liv og fremtid. Hvis man har en uddannelse, er det også lettere at forstå og forsvare andre menneskerettigheder.

Uddannelse betyder meget for sundheden. Med bedre uddannelse er der for eksempel færre mødre, som dør under fødslen og flere spædbørn, som overlever.

Uddannelse er også vigtig for ligestilling mellem piger og drenge. Når piger går i skole, bliver de ikke mødre så tidligt i livet. Det gør, at piger lettere kan fortsætte i skolen og skabe sig et bedre liv.

brian_kilifi_hansbach_oxfam-83-825x520px.jpg
Brian og hans venner er i skole, når deres forældre har råd til at betale. Foto: Hans Bach.
I Kenya skulle skolen være gratis

Ifølge loven skulle skole være gratis i Kenya. Det gælder både grundskole og gymnasium. Men skolerne får ikke alle de penge fra staten, som de bliver lovet. Derfor skal næsten alle alligevel betale skolepenge. De går til bøger, strøm, vand, møbler, kridt, eksamener og nogle steder også til lærernes løn og en vagt på skolen. Det kan gøre det svært for mange familier at få råd til at sende alle deres børn i skole.

Ofte er den gratis skolemad en vigtig grund til, at mange børn kommer hver dag. Men på flere skoler er der ikke skolemad nok til at helt semester. Hvis maden slipper op, er mange børn nødt til at blive hjemme. Når de ikke får gratis mad i skolen, må de hjælpe med at arbejde, så familien får råd til at købe mad i stedet.

Mange skoler mangler også vand. Der er mange elever i hver klasse, der er ikke bøger til alle elever, og så mangler der lærere i Kenya. Det gør det svært at skabe gode skoler og god uddannelse til alle.

Sådan arbejder Oxfam med uddannelse

Kvalitet i undervisning: I en god skole lærer børn at læse, skrive og regne. De lærer at samarbejde, være kreative og løse problemer. De lærer også om rettigheder og demokrati. Så ved de, hvordan de kan blive aktive borgere i deres land.

En god lærer: En god lærer skal have en uddannelse og være dygtig til sine fag. Læreren skal også skabe tryghed i klassen, så alle elever udvikler sig og deltager aktivt i undervisningen.

Skolen er en del af samfundet: For at få en god skole skal der være opbakning fra det lokale samfund og fra forældrene. Derfor støtter vi skolebestyrelser og forældreråd. Vi prøver også at få alle lande til at sørge for gratis og gode skoler med dygtige lærere til alle børn.