Film og foto til fri brug

02.07.2020

Her finder du inspiration til, hvordan du og dine elever kan arbejde med forskellige præsentationer. Oxfam IBIS stiller en række billeder og filmklip til rådighed, som frit kan benyttes. De kan tilgås via SkoleTube eller hentes via Google Foto

Der er oprettet ressource-kanaler med film og billeder på SkoleTube, som eleverne nemt kan hente og anvende i deres produktioner. Via værktøjerne i SkoleTube får eleverne mulighed for at arbejde med forskellige præsentationsformer i relation til arbejdet med LæseRaketten og Jordan.
Ressource-kanal med billeder
Ressource-kanal med film
Se i denne video-vejledning, hvordan du tilmelder dig kanalerne.

Lav jeres egen bog om Jordan

Oxfam IBIS har i samarbejde med SkoleTube lavet en række bogskabeloner i programmet BookCreator på Skoletube. Det betyder, at eleverne nemt kan komme i gang med deres egne fortællinger om Jordan eller LæseRakettens børn.

Arbejdet i BookCreator lægger op til, at eleverne kan genfortælle den viden, de har opnået om Jordan, sammenligne børns liv i Jordan med deres eget liv eller sætte fokus på et specifikt emne som flygtninge, barndom, skole osv.

Videovejledningen guider dig til, hvordan du får adgang til skabelonerne og kopierer dem til dit eget bibliotek.

Fælles for alle skabeloner er, at eleven på bogens to første sider møder en vejledning, som fortæller dem, hvordan de kan arbejde med skabelonen, og hvordan de finder mere information. Derudover vil der på mange sider være en taleboble, som stiller eleven nogle spørgsmål, som de kan bruge som støtte til deres fortælling. Se i denne videovejledning, hvordan eleverne kan arbejde med bogskabelonerne.

Når eleverne er kommet godt i gang, kan de udgive deres fortælling til klassens kanal. Ved at besøge deres fortælling i klassens kanal kan du som lærer se, hvordan det går med opgaven for den enkelte elev.

Alle bogskabeloner findes i SkoleTubes bibliotek og hedder "Jordan - bøger til Remix." Adgangskode du skal bruge er: 92BRH

Andre idéer til produktioner

Lav film med mobilen

Vi har også samlet en række læringsvideoer om at optage video på mobilen, hvis I har mod på at lave jeres helt egen videofortælling.