Krigens spor - usikkerhed og vold

01.07.2020

Foto: Andreas Beck

Colombia er et af de mest voldelige lande i verden. De mange års krig har sat sig spor i landet. Der er stadig bevæbnede grupper i landet.

Mange mennesker lever et liv med vold, kriminalitet og utryghed som en del af hverdagen. Sådan var også for 13-årige Yeini.

Yeni var altid bange

Yeni bor på samme skole som Julian fra LæseRaketten. Inden hun kom til skolen, boede hun i området Santander, der ligger 24 timers kørsel fra Bogota.

Santander er kontrolleret af en oprørsgruppe, der hedder ELN. ELN har ikke afleveret deres våben ligesom FARC. De er ved at forhandle en fredsaftale med regeringen – hvor lang tid, det tager, ved ingen.

ELN bryder mange regler og love. Gruppen har skudt to af Yeinis fætre. De påstod, at fætrene havde stjålet. Folk fra ELN truede også Yeini på livet, derfor kom hun  til skolen i Bogota.

Før Yeini kom til skolen, var hun ofte bange. Hun turde ikke forlade huset. Alle i byen var bange for ELN, men ingen turde gøre noget eller sige dem imod.

På skolen føler Yeini sig tryg. Men hun tænker hele tiden på sin mor, som stadig er i Santander. Hun er bange for, hvad der kan ske med hende.

Vold i Colombia:

• I Danmark er ca. 1 ud af 100.000 dødsfald et mord. I Colombia er det ca. 24,4.

• Cirka 60 % af verdens kokain kommer fra Colombia. Narkotika fra Sydamerika må gennem Colombia for at blive solgt i USA. Mange bander er involveret i narkotikasmugling. Det medfører vold og kriminalitet i landet.