Børnearbejde i Burkina Faso

14.01.2021

Foto: Lotte Ærsøe

Børnearbejde er et kæmpe problem i Burkina Faso. Over 40 % af alle børn mellem 5 og 14 år må arbejde. 2 ud af 5 børn kommer aldrig i skole. Mange børn bliver indskrevet i skolen, men hvis familien har brug for deres hjælp, må de blive hjemme. Det betyder, at mange aldrig bliver færdig med skolen.

Hjælp i marken

Mange af de børn, der bor på landet, hjælper deres familier med at dyrke grøntsager eller passe kvæg.

Mangler der vand i området, må børnene gå langt med familiens kvæg. Når familiens grøntsager skal høstes, må børnene blive hjemme fra skole og hjælpe til.

Arbejde i hjemmet

De fleste børn, især pigerne, hjælper til i hjemmet. De laver mad, vasker tøj, gør rent og passer mindre søskende. Nogle piger bruger hele dagen på at hjælpe familien. Derfor kommer de ikke i skole.

Den værste form for børnearbejde

At arbejde i miner er en af de værste former for børnearbejde.

Burkina Faso er den fjerde største guld-producent i Afrika. Eksport af guld udgør en stor del af landets økonomi. Det estimeres at ca. 20.000 børn arbejder i Burkina Fasos guldminer. Mange af dem har aldrig været i skole.

Video: UNICEF