Fakta om skoler i Sydsudan

08.01.2021

I Sydsudan begynder børn i skole, når de er seks år. I de første otte år går de i en grundskole, som på engelsk hedder Primary School. Det er ligesom 1. til 8. klasse i Danmark. I LæseRaketten kan du for eksempel læse, at Adeng går i 5. klasse.

Sydsudans skolesystem

0. klasse:
Findes kun på få privatskoler i Juba. Her kan børnene gå i 2 år, når de er 4-5 år gamle

1. – 8. klasse:
Svarer til hele vores grundskole

9. – 12. klasse:
Ungdomsuddannelse fx gymnasium

Herefter kan man gå på universitet eller teknisk skole

Det er gratis at gå i skole…

i grundskolen 1. – 8. klasse. Men det koster lidt penge at blive indskrevet i skolen og at gå til eksamen. Skoleuniform, bøger, hæfter og blyanter koster også penge. Det har en fattig familie ikke altid råd  til. Det koster flere penge at gå på en ungdomsuddannelse.

Når krigen lukker skolerne

I de sidste 50 år har der været krig eller borgerkrig i Sydsudan - med kun få pauser. Når der er krig, bliver mange skoler lukket eller ødelagt. Mange mennesker må flygte fra deres hjembyer.

Derfor er der mange større børn og unge i Sydsudan, som ikke har gået i skole. Til dem har man oprettet nogle særlige klasser, som kaldes ALP-klasser. Bogstaverne står for: Accelerated Learning Programme. Det er klasser, hvor eleverne skal lære otte års pensum på fire år.

Steven i sin klasse  Foto: William Vest - Lillesøe

Det betyder, at en elev på tolv år ikke starter sammen med de seks-årige i en almindelige 1. klasse.

På billedet ses Steven på 16 år. Han er tidligere børnesoldat, men er nu startet i skolen. Hans klasse går i skole om eftermiddagen. Om formiddagen bruges lokalerne af de yngste elever.