Efter en tid som børnesoldat

11.01.2021

Steven er tidligere børnesoldat. Han går nu i skole.
Foto: William Vest-Lillesøe

Når man har været børnesoldat, kan det være svært at finde tilbage til et almindeligt liv.

Børnesoldater vil gerne vende hjem til deres familie, når krigen er slut. Men mange risikerer at komme hjem til en forladt eller ødelagt landsby.

Nogle bliver udstødt af det samfund, de vender tilbage til, på grund af de krigshandlinger, de har udført eller været udsat for. Andre finder måske slet ikke deres familie igen.

De, som vender hjem og finder deres familie, har det sjældent nemt. Mange har været væk fra deres familie i flere år. De forlod deres familie som børn, men de vender hjem som unge mennesker med ar på sjælen og masser af grusomme oplevelser i bagagen.

En af de bedste måder at komme tilbage til en hverdag igen er ved at komme i skole. Det kan være et problem, at tidligere børnesoldater ofte har mistet mange års uddannelse. Løsningen kan være at oprette særlige skoler eller programmer for tidligere børnesoldater.

Steven, som du ser på billedet her, er en af de unge, som er kommet i skole. Det har betydet rigtig meget for ham.