Skoledagen i Ghana

Foto: Hans Bach
Foto: Hans Bach

Før timerne

På mange skoler begynder dagen med, at eleverne gør klasserne og skolegården klar. De møder en time før undervisningen starter. Eleverne fejer i gården og klasserne. De vasker tavlen ren. Og sætter borde og stole på plads.

Nogle skoler har en pumpe i gården eller i nærheden. Her henter børnene også vand i dunke. Så er der drikkevand i hver klasse. På Bilengbans skole er der hverken toiletter eller vand. Børnene må selv have vand med. Og de går ud på marken bag skolen, hvis de skal på toilettet.

Morgensang

De fleste steder synger elever og lærere morgensang. På Sheillas skole står hele skolen i gården og synger. Når de er færdige, går eleverne på række ind i deres klasser. Så kan undervisningen begynde.

Frikvarter

I frikvarteret spiser børnene, der har mad med, deres frokost. Nogle må vente, til de kommer hjem. De fleste leger udenfor. Hos Rafik leger de gemmeleg og fangeleg. Happy og Sheilla leger ampe. Og alle steder spiller eleverne fodbold.

På mange skoler har de små elever fri før de store. Yngre søskende leger uden for skolen, indtil deres ældre søskende også har fri. Så kan de følges hjem.

I videoen kan du høre, hvordan de synger morgensang på Sheillas skole:

Video credit
Video: Hans Bach