Ideer til hjemmeskolen - lær om livet i Jordan

04.07.2020

Vi har lavet et udvalg af vores tidligere LæseRaketter med tilhørende materialer og gjort det let tilgængeligt til hjemmeundervisning. Hvis dit barn allerede har arbejdet med hele Jordan-materialet før, er der 16 andre LæseRaketter fyldt med spændende historier i vores LæseRaket-arkiv.

Læs i LæseRaketten om Jordan

Læs i eller få LæseRaketten om Jordan fra 2018 læst højt herunder.
Eller brug pdf-udgaven: LæseRaketten 2018 eller hent LæseRaketten om Jordan som App.

Jeopardy-quiz om Jordan

Lav en quiz i klassen, efter eleverne har læst eller arbejdet med hjemmesidens temaer. Quizzen er rettet til mellemtrinnet og omhandler de fem temaer: På flugt, Historie, Folk og religion, Natur og klima samt Dyr.

Download quizzen - den skal åbnes i PowerPoint. Når du åbner filen, vil du få en besked om, at den indeholder "makroer", som du skal trykke godkend til.
Vejledning til Jeopardy-quiz

Vær kreativ, lær at danse, bygge drager og lave jordansk mad

Der er mange sjove aktiviteter under temaet ”Jordan med alle sanser”:

1. Smag på Jordan: Bliv klog på mad i Jordan og find opskrifter på lækre jordanske retter.
  2. Jordans drikke: Se, hvordan man laver kaffe i Jordan, og find opskrifter på myntete og lemonade.
  3. Byg en drage: Se, hvordan Nidal bygger sin flotte drage, og lær at bygge din egen.
  4. Jordans mønstre: Lær om henna og mosaikker, og se hvordan du kan lave dine egne.
  5. Spil: Prøv stenspillet Seeja, som er blevet spillet af beduiner i flere hundrede år.
  6. Leg: Se Ammar og Mohammad lege 'Hvem er lederen' med deres familie og prøv selv.
  7. Dans: Dabke er en jordansk folkedans. Lær trinnene og prøv selv.
  8. Lyt til Jordan: Hør Jordansk musik og lær at spille tromme som Ammar og hans tante.

Lav selv film og bøger om Jordan

Med værktøjerne i SkoleTube kan dit barn lave sine egne film og bøger om Jordan og LæseRakettens børn.

Vi stiller også en række billeder og filmklip til rådighed, som frit kan benyttes.

En vejledning med billeder, filmklip og links findes her.