Temaforløb om LæseRaketten og Ghana

13.12.2023

Her finder du forslag til to forskellige temaforløb. Forløbene kan bruges som ramme for et temaforløb. I kan også udvælge enkelte elementer til brug i den daglige undervisning.

TIL INDSKOLINGEN: Rejs med til Ghana

I dette temaforløb rejser eleverne til Ghana. Til nogle af de landsbyer, hvor børnene fra LæseRaketten bor. De får mulighed for at lære nogle af børnene bedre at kende. Og de får kendskab til Ghanas natur og kultur. Der er forslag til forskellige værksteder med både kreativt og fagfagligt indhold. Forløbet kan afsluttes med en præsentation eller udstilling for andre klasser eller elevernes familier med fremvisning af, hvad eleverne har lavet i løbet af temaforløbet.

Materialesamling

TIL MELLEMTRINNET: Vores landsby i Ghana - storyline

I dette temaforløb skal eleverne opbygge en ny identitet og i grupper lave deres egen landsby i Ghana. Landsbyen opbygges som fysisk produkt, mens beskrivelserne enten kan laves som plancher eller i et af SkoleTubes værktøjer med brug af lyd, billede og video. Med QR-koder bliver de digitale produktioner hurtigt en del af fortællingen. Koblingen mellem det fysiske og det digitale giver alle elever mulighed for at udnytte deres kompetencer. Eleverne skal med i skole i Ghana, og landsbyerne udsættes for uforudsete hændelser undervejs.

Materialesamling