Ghanas folk og sprog

16.01.2024

I Ghana er der mere end 70 forskellige folk. De to største hedder akan og mole-dagbon. Dagomba-folket er det største folk i det nordlige Ghana. De er en undergruppe af mole-dagbon sammen med mamprusi og nunumba.

Det officielle sprog i Ghana er engelsk. I skolerne underviser lærerne på engelsk. Alligevel er der mange, som ikke taler engelsk. Mange taler kun ét eller flere lokale sprog.

Der findes cirka 50 sprog i Ghana. Nogle af de 50 sprog minder om hinanden. Andre er helt forskellige. Det største sprog er akan, hvor skriftsproget hedder twi. I skolen kan man blive undervist i 11 sprog. Blandt andre twi, fanti og dagbani.

Tre folk i Ghana
sdgfdfs
Foto: Julekaravanen

Dagomba

Dagomba-folket bor i det nordlige Ghana. De fleste dagomba’er er muslimer. Islam blev bragt til området af handlende i 1100-1400-tallet. Dagomba har en særlig tradition med fortælling og musik – især deres trommer. Det meste af deres historie er blevet fortalt og delt fra mund til mund. Den er ikke skrevet ned. Dagomba-folket har særligt udvalgte trommeslagere, der arbejder som grioter eller historiefortællere.

asfasf
Foto: Hans Bach

Konkomba

Konkombaerne bor i det nord-østlige Ghana tæt på grænsen til Togo. De kommer især fra savannen ved Oti-floden. Mange er landmænd, og flere har i dag spredt sig til andre områder af Ghana. Mange konkombaer er kristne. Konkomba-folket har en særlig historie om, hvordan de krydsede Oti-floden på ryggen af en krokodille, da de flygtede fra dagomba’erne. Derfor er krokodiller hellige for konkomba-folk.

gsdgsd
Foto: Creative Commons

Akan

Akan-folket bor især i det syd-vestlige Ghana. Akan-folket fortæller mange historier. Nogle af deres vigtigste historier kaldes ”anansesem”. Det betyder både "edderkoppehistorien," men det kan også betyde ”rejsendes fortællinger om edderkopper”. De har en fortælling om ”edderkoppen og visdomskrukken”, der minder om den, du kan læse i LæseRaketten. Men akan-folket kalder ham Kuaku Ananse, og ham har de mange forskellige historier om.

Mange mennesker, der i dag bor i Sydamerika, Caribien og Nordamerika, har rødder i akan-kulturen, fordi deres forfædre kom dertil som slaver.