Skolen i Sydsudan og Danmark

02.07.2020

I Sydsudan er der mange børn, som ikke går i skole. Mange skoler har været lukket, fordi der var krig i landet. Kun 2 ud af 5 børn går i skole. Især går mange piger ikke i skole. I Danmark går alle børn i skole. Hvis et barn ikke går i skole, skal man have undervisning derhjemme. I Danmark kalder vi det undervisningspligt.

Koster det penge at gå i skole?

I Danmark er det gratis at gå i skole. I Sydsudan koster det et lille beløb at blive skrevet ind i skolen. Men undervisningen er gratis i 1. – 8. klasse. Hvis eleverne skal forsætte i 9. – 12. klasse, koster det penge.

I Sydsudan betaler forældre også for bøger, hæfter og blyanter. I Danmark er bøger og hæfter gratis. Men eleverne køber selv blyanter og andre ting til penalhuset. I Sydsudan er der sjældent en bog til hver elev. Ofte må de læse mange sammen.

Drenge med skoleuniform Foto: Karina Kleivan

Skoleuniformer

I Sydsudan skal eleverne have skoleuniform. I fattige områder går eleverne dog tit i skole uden uniform. Den enkelte skole bestemmer, hvilke farver skolens uniformer har. I større byer ved man altid, hvilken skole eleverne går på, hvis de går på gaden med deres uniformer på.

I Danmark bestemmer eleverne (eller deres forældre), hvilket tøj de har på i skolen. Både skoleuniformer og tøj betales af forældre.

Hvilke fag står på skoleskemaet?

I begge lande har eleverne matematik og læsning. Men mange fag hedder noget helt andet i Sydsudan.

På billedet kan du se skemaet for Adengs 5. klasse på skolen i Aweil.

Engelsk: engelsk er hovedsproget i Sydsudan, selv om alle børn vokser op med deres lokale sprog
M/T: står for mother tongue (modersmål) altså undervisning på det lokale sprog
SST: står for social studies – det er både samfundsfag og geografi
CRE: religion (det kan være undervisning i enten kristendom eller islam)