Børnesoldater

02.07.2020

James har været børnesoldat. Nu er han hjemme i sin landsby Ganyliel igen.  Foto: William Vest-Lillesøe

Børn er særligt udsatte, når der er krig i deres land. I Sydsudan blev børn tvunget til at kæmpe som børnesoldater. Også selvom det er ulovligt. Men når der er krig i et land, bliver lovene ikke altid fulgt.

Nogle børn blev kidnappet fra deres hjem og blev taget med af militære grupper, der kæmpede i landet. Andre meldte sig selv som soldater.

Det kan være svært at forstå, hvorfor et barn melder sig frivilligt til at være børnesoldat. Men mange børn bliver presset ud i situationer, hvor det kan være den eneste måde at overleve på. På samme måde kan forældre blive tvunget til at melde deres børn til militær tjeneste, fordi de ikke har råd til at skaffe mad til dem.

Hvad er en børnesoldat?

At være børnesoldat er ikke kun at kæmpe med våben. En børnesoldat er ethvert barn under 18 år, der frivilligt eller tvungent bliver brugt i en militær gruppe. De fleste er teenagere, men mange er helt ned til 10 år eller yngre. Størstedelen er drenge, men piger kan også blive brugt som børnesoldater.

Foto: William Vest-Lillesøe

Børnene kan være soldater, der kæmper med våben. De kan også blive sat til at gøre rent, lave mad til soldaterne eller til at bære tunge ting.

Fælles for børnesoldater er, at de udfører et stykke arbejde, som hjælper soldaterne til at kæmpe deres kamp.

Uanset hvad børnesoldater bliver sat til, er de ofte vidner til grusomme ting. De ser mennesker blive slået ihjel, bliver tvunget til selv at slå mennesker ihjel, og de bliver ofte selv udsat for overgreb og vold.

Børn skal ikke i krig

Mange steder i verden kæmper børn side om side med voksne, selvom de måske slet ikke ved, hvad de kæmper for. I verden er der lige nu cirka 300.000 børn, der lever som børnesoldater.

For at beskytte verdens børn har FN lavet en børnekonvention. En konvention er et sæt af regler. I børnekonventionen står, at børn skal beskyttes. Børn må ikke udføre arbejde, som er skadeligt, eller som forhindrer dem i at gå i skole.