Sådan ser sammensætningen af Colombias befolkning ud i 2020
Foto: CIA worldfactbook

Fakta og tal om Colombia

16.01.2024
(Denne side er opdateret i 2021)

Colombia er opkaldt efter Christopher Columbus. Han var opdagelsesrejsende og den første europæer, der kom til Amerika og Latinamerika. Han kom til Amerika i 1492.

Hovedstad: Bogotá er hovedstaden i Colombia. Storbyen ligger i 2640 meters højde. Der bor cirka 7,7 millioner mennesker i Bogotá.

Befolkning: Der bor cirka 50 millioner mennesker i Colombia. 1,4 millioner af dem er oprindelige folk. Læs om oprindelige folk i Colombia.

Sprog: De fleste i Colombia taler spansk. De oprindelige folk i landet har også deres egne sprog. Der findes mere end 60 forskellige sprog i Colombia.

Areal: Colombia dækker 1.138.910 km2. Det er 26 gange større end Danmark.

Nabolande: Colombia er en del af kontinentet Latinamerika. Landet har grænser op til Venezuela, Peru, Brasilien, Panama og har kyst ud mod både Stillehavet og Det caribiske Hav.

Religion: Langt de fleste (95 %) colombianere er kristne. Den største gruppe tilhører den romersk-katolske kirke. Det gælder næsten 80 %. De forskellige grupper af oprindelige folk har deres egne og traditioner og tro. Læs om religion og tro i Colombia.

Møntfod: Colombianske Pesos. 500 pesos svarer cirka til 1 dansk krone.

Naturressourcer: Colombia har mange naturressourcer. De er vigtige for landets økonomi. I undergrunden findes smaragder, guld, sølv og platin. Colombia er også det land i Latinamerika, hvor der udvindes mest kul.

Uddannelse: Det er gratis at gå i skole i Colombia. Cirka 10 ud af 11 børn bliver tilmeldt skole, når de bliver skoleklar. Den colombianske befolkning har i gennemsnit gået i skole i 7,5 år.

Borgerkrig: I mere end 50 år har der været borgerkrig i Colombia. Krigen var en kompliceret konflikt mellem regeringen og oprørsgrupper. I 2016 indgik regeringen og oprørsgruppen FARC en fredsaftale, som forhåbentligt fører til fred i landet, men de venter stadig. Læs om Colombias borgerkrig.

Internt fordrevne i Colombia: Colombia har det næststørste antal af internt fordrevne mennesker. Kun Syrien har flere. 6,5 million ud af de næsten 50 millioner mennesker er flygtet fra deres hjem. Det er lidt flere, end der bor i Danmark (internt fordrevne er personer, der er flygtet fra sit hjem, men stadig befinder sig i sit hjemland).

Natur: Colombia ligger ved ækvator. Her findes både regnskov, ørken og bjerge. Colombia er nummer to på listen over lande med størst biodiversitet (mest forskelligartet natur). Brasilien er nummer et. Læs om natur og klima i Colombia.

Historie: Det område, som i dag udgør Colombia, var tidligere beboet af forskellige oprindelige folk. Colombia har været en spansk koloni. Derfor er spansk det officielle sprog.