Sange om Ghana

13.12.2023

Her finder du noder og tekst til to dejlige sange om livet i det nordlige Ghana, udgivet af Ghana Venskab og Silkeborg Højskole.

Den ene sang hedder "Vandet" og er skrevet af Leif Rasmussen/ musik: Johannes K. Neergaard © 2007.

Den anden hedder "Sheanødder - gryden i kog" og er skrevet af Leif Rasmussen/ musik: Simon Nielsen © 2014.

Begge sange er fra sanghæftet "Amaraba", der indeholder sange om livet i det nordlige Ghana. Det er udgivet i 2022 af Ghana Venskab og Silkeborg Højskole.

Sangene stammer fra Ghana-sangdagen i Silkeborg

Ghana-sangdagen er en årlig dag hvor 4.-5. klasseelever fra Silkeborg kommunes skoler inviteres ind på Silkeborg Højskole for at synge sange om livet i det nordlige Ghana, hvor ulandsforeningen Ghana Venskab har haft projekter siden starten af 1980erne.

Cirka 200 børn fra 6-7 skoler deltager hvert år. Forfatteren og højskolemanden Leif Rasmussen har skrevet alle teksterne til en ny sang hvert år siden 1985 og frem til 2021, mens skiftende musiklærere på højskolen har skrevet melodierne. Børnene øver fra morgenstunden på højskolen og det hele sluttes af med en stor koncert for forældre og søskende på højskolen. Koncerten kombineres med at Ghana Venskab som regel har besøg fra Ghana på den tid af året, så der kan bringes en hilsen direkte fra Ghana til koncerten.