Opgaver i Skoletube

13.12.2023

Hele Verden i Skole har i samarbejde med Skoletube og Leg med IT lavet to bogskabeloner til programmerne Book Creator og Bookiie på Skoletube. Der er en skabelon til henholdsvis indskoling og mellemtrin. I bogskabelonerne kan eleverne arbejde med både portrætter og de skønlitterære tekster.

Opgaverne i Book Creator og Bookiie lægger op til at arbejde kreativt med både lyd, billeder, video, tegneserier og tekst, når eleverne skal formidle deres viden om børnene, historierne, Verdensmålene og Børnekonventionen. Bogskabelonerne er udviklet af Rikke Falkenberg.

Se videovejledninger til Book Creator på Skoletubeguide

Se videovejledninger til Bookiie på Skoletubeguide.

Kom godt i gang

Inden arbejdet kan starte, skal du:

• Åbne programmet via skoletube.dk
  • Oprette et bibliotek i Book Creator eller Bookiie
  • Melde dig ind i biblioteket LæseRaketten 2023 i enten Book Creator eller Bookiie ved at vælge "Deltag i bibliotek" og indtaste den kode, der passer til programmet:
  1. Book Creator: QZQGRFT
  2. Bookiie: FUXBGRJ
  • Tage en kopi af den ønskede skabelon og placere den i dit eget bibliotek.
  • Lave eventuelle rettelser i skabelonen, så den passer til jeres behov og ønsker.

Inviter eleverne ind i biblioteket

Nu ligger der en kopi af skabelonen klar i dit bibliotek. Nu kan du invitere eleverne ind, så de kan arbejde i dit bibliotek:

• Klik på vis invitationskode
  • Del koden med eleverne
  • Eleverne vælger deltag i et bibliotek
  • Eleverne indtaster din kode
  • Eleverne tager en kopi af din skabelon

Så er I klar til at arbejde med LæseRaketten 2023 i enten Book Creator eller Bookiie.

Adgang til Skoletube

Alle digitale værktøjer, der anvendes i elevernes arbejde med materialet, er en del af Skoletubes værktøjskasse. Skoler, der ikke har adgang til Skoletube, får stillet det gratis til rådighed ved at bestille en 30-dages prøveperiode her. Prøveperioden er gratis og uforpligtende. Har I spørgsmål om brugen af Skoletube, kontakt Marcus Bennick på 2714 2687.