Vær med i Aktionsugen 2025

Billede kredit
Kokkedal Skole og ministeren. Foto: Simone de Blanck
Sæt kryds i kalenderen

Dette skoleår finder Aktionsdagen sted den 15. maj 2025 kl. 10-12 på Christiansborg Slotsplads

I kan tilmelde jer med det samme: Tilmelding til Aktionsdagen

Lige nu går 67 millioner 6-11-årige børn i verden ikke i skole. Og alt for mange stopper i skolen for tidligt. I Guatemala går det særligt ud over de fattigste, som ofte skal arbejde i stedet for at gå i skole. Andre bliver gravide eller gift for tidligt. Vi skal sikre gode skoler til alle.

Sidste skoleår arbejdede 4. årgang fra Kokkedal Skole med LæseRaketten og ProjektRaketten, hvor de udforskede temaer som børns rettigheder, børnearbejde og klima. Projektet blev afsluttet på Aktionsdagen 2024, hvor tre elever holdt en tale på Christiansborg Slotsplads for børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om alle børns ret til uddannelse. I år kan det blive jeres tur.

Skoletasker fyldt med muligheder

I kan være med til at sætte fokus på alle børns ret til god skole. Og i skal bruge jeres skoletasker. Mange børn i verden mangler nødvendige ting for at få en god skolegang – både bøger, hæfter og blyanter, men også mad, vand, hjælp til lektier, en god lærer, gode venner, tryghed og meget mere. Alt det, vi har brug for, og det vi har med os i rygsækken.

Sammen skal vi vise politikerne, hvor vigtig god skolegang er. Vi inviterer alle skoler til at være med.

Billede
Verdensmaal_ikon4_dk-(2)_825x520px.jpg
Billede kredit
Verdensmål 4 om god skole

Sådan deltager I:

• Tegn selv eller vælg en skabelon af en skoletaske (kommer snart her på siden). Tegn eller skriv på den, hvad der er vigtigt at have med for at trives og kunne lære i en god skole.
  • Tag dem med til Aktionsdagen i København.
  • Vær med på Christiansborg Slotsplads: Kom til en sjov dag med taler og lærerige workshops, hvor I kan snakke med politikere, se ProjektRaket-forløb, møde lærerstuderende fra LæseKaravanen, der har besøgt børnene fra LæseRaketten, og lære mere om Guatemala. Husk at medbring jeres skoletasker og vær med til at lave et kæmpestort Verdensmål 4 af skoletasker på slotspladsen.
  • Få en plakat til jeres skole: Alle deltagende skoler modtager en plakat med billeder af aktionen og de indsendte bidrag.

Hvis I ikke kan deltage på selve dagen:

• Send jeres hjemmelavede fyldte skoletaske til Oxfam Danmark, så vi har dem senest den 2. maj 2024.
  • Lav også gerne en opstilling med jeres rigtige skoletasker, så de viser Verdensmål 4. Tag et billeder af det og vedlæg eller send det til os på mail. Så tager vi det hele med til Aktionsdagen.

Send jeres bidrag til:
Oxfam Danmark
Vesterbrogade 2B, 2. sal
1620 København K
Att: Hele Verden i Skole

Den globale aktionsuge

Den globale aktionsuge er en del af den internationale kampagne Global Campaign for Education (GCE), hvor Oxfam Danmark arrangerer den danske del "Hele Verden i Skole".

Hvert år er mere end 8 millioner børn og unge i 100 lande med til den globale aktionsuge. Ugen har til formål, at de forskellige regeringer holder deres løfte til verdens børn om, at de kommer i skole. Det sker i uge 20, og vi inviterer jer til at være med. I den globale aktionsuge står vi sammen om at formidle budskabet til verdens ledere: Alle børn har ret til at gå i skole.