Skoler i Colombia

01.07.2020

I Colombia er der skolepligt. Alle børn skal gå i skole i 9 år. Børnene begynder i skole, når de er 6 år. Der tales spansk i skolerne.

Selvom der er skolepligt, er det ikke alle børn, der kommer i skole. 8-9 % af alle børn i Colombia kommer slet ikke i skole. Kun omkring 70 % går videre efter 5. klasse. Så der er faktisk rigtig mange børn, der ikke går 9 år i skole.

Colombias skolesystem

Prescolar: (før-skole): Her kan børnene gå, når de er 4-5 år
Primaria: grundskole: 1. – 5. klasse
Sekundaria: (basis): 6. – 9. klasse
Sekundaria: (overbygning): 10. og 11. klasse. Her kan der vælges forskellige linjer. De to år afsluttes med en eksamen, som skal bestås. Det hedder en ”Bachiller” – en af linjerne er en akademisk linje, som ligner vores gymnasium.

Efter en bestået eksamen kan elever gå videre med en faglige/teknisk uddannelse eller forberede sig på at komme på Universitetet.

Koster det penge at gå i skole?

Ligesom i Danmark er det gratis at gå i skole i Colombia. I Colombia betaler forældrene for bøger, hæfter og blyanter. I Danmark er bøger og hæfter gratis, men eleverne køber selv blyanter til penalhuset.

Skoleuniformer

I Colombia skal eleverne have skoleuniform på. Hver skole har sin egen skoleuniform. Skoleuniformen skal være ren, når man møder i skole. Derfor vasker mange børn deres uniform hver dag, når de har fri fra skole.

I Danmark bestemmer eleverne (eller deres forældre) hvilket tøj, de har på i skole.

Yuseth i sin skoleuniform  Foto: Heidi Brehm

Børn, der ikke går i skole

De 8-9 %, der ikke går i skole, er de fattigste børn. Blandt dem er der mange oprindelige folk. Selv om det er gratis at gå i skole, har mange fattige familier ikke råd. De kan ikke betale for bøger og skoleuniformer. Og der er brug for børnene til at skaffe mad og hjælpe til derhjemme. Det er også i de fattige områder, at mange børn går for tidligt ud af skolen.

Manglen på uddannelse er med til at fastholde mennesker i fattigdom. Og det forstærker uligheden i landet.

I filmen kommer du på besøg i forskellige skoler i Colombia.

Video credit
Film: Andreas Beck og Heidi Brehm