Flag og nationalsang

01.07.2020

Nationalsangens betydning

Når et land får sin selvstændighed, er en nationalsang ofte noget af det første, der skrives.

En nationalsang er med til at markere et land som selvstændigt.  Colombias nationalsang handler om de oprindelige folk og slavernes frihed efter kolonitiden. Sangen blev skrevet i 1887. Den blev nationalsang i 1946.

Colombias flag

De tre farver i Colombias flag har hver sin betydning.

Gul symboliserer guldet, der ligger i Colombias undergrund. I gamle dage blev et område i Colombia kaldt ’El Dorado’. Det betyder ’ landet af guld’. Mennesker fra hele verden rejste til Colombia for at finde guld.

Blå symboliserer himlen og Colombias smukke natur.

Den røde farve symboliserer colombianernes blod og kampen mod de spanske koloniherrer.  Kampen for at blive et frit land.

Nationalsang

Colombias nationalsang handler om landets frihed.

Hver dag kl. 18 spilles nationalsangen i fjernsynet og radioen. I mange skoler synger elever og lærere nationalsangen til morgensamling.

I filmen her kan du høre Elkin synge nationalsangen sammen med hele sin skole. Og du kan høre, hvordan den lyder på wayuu, når den synges på Yuseths skole.

Video credit
Film: Andreas Beck og Heidi Brehm