Tilføj kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.

Eleverne på Valdemarskolen i Ringsted får et helt særligt indblik i, hvordan det er at være barn i Liberia. Det sker tirsdag d. 19. april kl. 9.00 og kl. 11.00, når de får besøg af IBIS’ LæseKaravane. Karavanen er netop vendt hjem fra Liberia i Vestafrika.

”Der har været rigtig mange gode oplevelser. Det har gjort et stort indtryk på mig, at man kan mærke, at det liberianske folk vil fremad. Især på skolerne kan man se, at der sker noget, selvom der er lang vej igen. Folk har meget håb for fremtiden,” fortæller Anne Linaa Leavy, der sammen med Kasper Gabs Hansen repræsenterer LæseKaravanen på  Kildemarkskolen.

Sammen med seks andre frivillige IBIS-nomader har de to samlet indtryk, fortællinger, billeder, video og lege i Liberia, som de i foråret drager ud med til elever på 50 skoler over hele Danmark.
Efterspørgslen på et karavanebesøg har været overvældende. Samme dag tilmeldingen åbnede, var alle besøg bookede. Hele 121 skoler ønskede at få et besøg af karavanen, men kun de første 50 skoler var heldige – og Valdemarskolen er en af de heldige.

LæseKaravane vil have hele verden i skole
De knap 200 elever på Valdemarskolen, der skal lægge ører og øjne til fortællinger om livet i Liberia, vil også høre om IBIS’ kampagne for at få alle børn i skole. For LæseKaravanen er en del af Hele Verden i Skole-kampagnen, som gør opmærksom på, at 67 millioner børn endnu ikke går i skole.

Udover de 50 populære karavanebesøg udgiver IBIS læsebogen LæseRaketten, som de mere end 160.000 danske skolelever, der er tilmeldt kampagnen, modtager.  Her kan de læse om nogle af de børn, som karavanen også har mødt på turen rundt i Liberia - og få et dybere kendskab til afrikanske børns hverdag.

”Det vigtigste danske børn skal vide om Liberia er, at liberianske børn og unge slet ikke er så forskellige fra danske børn. De deler mange af de samme håb og drømme,” siger Kasper Gabs Hansen, som ser frem til at drage med LæseKaravanen ud i landet og fortælle danske skolebørn om sine farvestrålende og anderledes oplevelser i Liberia, hvor to ud af tre børn stadig ikke går i skole.

-    Foto 1: Anne fra LæseKaravanen mødte drengen Cyrus fra LæseRaketten FOTO: Helle Martens Jørgensen.
-    Foto 2: Kasper står sammen med motorcykeldrengene, der også er med i dette års LæseRaket, FOTO: Christian Damholt
-    Foto 3: Øverste række fra venstre: Kasper Gabs Hansen, Anne Linaa Leavy, Anne Dixen, Vibeke Risager-Pedersen, Christian Damholt, Nederst række fra venstre: Viktoria Hammer-Jakobsen, Helle Martens Jakobsen, Anne Marie Hove, Mikas La FOTO: Tom Thuesen

Main picture
Image border