Til forældre - idéer til hjemmeskole om Uganda

24.03.2020

Hele Verden i Skole 2020 er et undervisningsmateriale om børns liv i Uganda. Viden om andre lande og kulturer er vigtige forudsætninger for at kunne deltage aktivt i en globaliseret verden. Med de 17 verdensmål som ramme giver bogen LæseRaketten spændende læseoplevelser og viden om børns liv i Uganda.

Læs i LæseRaketten

Hvis ikke I har den fysiske bog, kan I finde LæseRaketten om Uganda i to udgaver herunder. Bogen er trininddelt i indskoling, mellemtrin og udskoling, så I kan vælge de historier, der passer i niveau. Læs sammen, lad dit barn læse selv eller brug højtlæsningsfunktionen.

1. LæseRaketten i pdf-udgave: LæseRaketten 2020
  2. Hent LæseRaketten som App eller brug onlineudgaven herunder. Disse er begge interaktive version af bogen, der også indeholder små videoer, artikel-links, billedserier samt oplæsning.

Aktiviteter - når I har læst i bogen:

Lær mere om Uganda

Lad dit barn selv gå på opdagelse i hjemmesidens ni temaer om Uganda med artikler skrevet til 4.-6. klasse. I kan lære om landets historie, og hvordan det er at gå i skole i Uganda. Der er billeder og film og viden om landets rige dyreliv, klima og natur. I kan også opleve, hvordan børn leger, og tage med på opdagelse i Ugandas forskellige landskaber. I kan også finde ud af, hvordan Uganda er særligt, når det gælder modtagelse af flygtninge fra nabolandet Sydsudan.

Når I har arbejdet med temaerne, kan I afprøve jeres viden i en Jeopardy-quiz.

Jeopardy-quiz om Uganda

Tag en quiz, efter I har læst eller arbejdet med hjemmesidens temaer. Quizzen er rettet til mellemtrinnet og handler om de fem temaer: Flygtninge, Skole, Folk og kultur, Natur og klima samt Dyr.

Download quizzen - den skal åbnes i PowerPoint. Når du åbner filen, vil du få en besked om, at den indeholder "makroer", som du skal trykke godkend til.
Vejledning til Jeopardy-quiz

Vær kreativ, lær lege og lav ugandisk mad

Der er mange sjove aktiviteter under temaet ”Uganda med alle sanser”:

1. Lær snurretop-legen Kalikua, og test samtidig jeres viden om Uganda med spørgsmålene på spillepladen.
  2. I kan lære en godnatsang på sproget luganda. Se en lille video og find tekst og noder.
  3. Lær at lave jeres egen fodbold af stofrester.
  4. Find opskrifter på lækker ugandisk mad.
  5. Dans med, lyt til traditionel ugandisk musik og lær forskellige instrumenter at kende. Se hvordan man danser til adungu-musikken, og prøv om I kan danse med.
  6. I kan lave elastik-hop og få pulsen op.
  7. Lav også hytter og figurer i ler ligesom Joshua fra Læseraketten.

Lav selv film om Uganda

Med værktøjerne i SkoleTube kan dit barn lave sine egne film om Uganda og LæseRakettens børn:

1. Tilmeld jer ressourcekanalen via linket eller ved at logge ind på SkoleTube med dit uni-login, vælge "Join kanal" og bruge denne kode: D943242B Se vejledning.
  2. Se derefter i video-vejledningen, hvordan I bruger indholdet fra ressourcekanalen og laver film:

I kan også lave egne optagelser. Find inspiration og hjælp, der guider jer til at lave film med mobilen.