Skole i Nicaragua

Forestil dig at sidde i en klasse sammen med 50 andre børn. Nogle af dem er flere år ældre eller yngre end dig – alligevel er I til den samme time. I har ingen bøger. Læreren skriver på tavlen, og I gentager, hvad læreren siger. Du sidder på gulvet, for din familie har ikke råd til at købe dig et skolebord. Sådan er skolen for de fleste børn i Nicaragua.

Det er gratis at gå i skole i Nicaragua, og de fleste børn er tilmeldt skolen. Alligevel får mange børn ikke en uddannelse. På trods af gratis skolegang er det dyrt for fattige familier at sende deres børn i skole. Man skal selv betale skoleuniform, bøger, kladdehæfter og blyanter, betale for eksaminer og indskrivning - og det har mange ikke råd til.

Samtidigt er der stor mangel på lærere i Nicaragua, og mange lærere har slet ikke en uddannelse. Mange elever oplever tit, at læreren aldrig kommer til undervisningen, eller at undervisning er så dårlig, at de stort set ikke lærer noget. Børn kan således godt være indskrevet i skolen mange år uden at have lært at læse, skrive og regne.

De fleste skoler i Nicaragua har ingen eller meget få bøger, og ofte sidder mange elever på tværs af klassetrin og alder i samme klasselokale.

De dårlige forhold i skolerne betyder, at mange forældre vælger at beholde børnene hjemme, så de kan hjælpe til i hjemmet eller tjene penge til familien. Derfor får mange nicaraguansk børn ikke en ordentlig uddannelse, der kan hjælpe dem ud af fattigdom.