Mandag morgen nåede den første melding fra LæseKaravanen frem til IBIS’ hovedkontor i København.
Efter en 14 timers lang, bumlet og svedig køretur fra landets hovedstad Monrovia nåede karavanedeltagerne deres første mål – byen Zwedru langt ude på landet i Liberia.

Her var det meningen, at de trætte og udmattede skulle finde sig til rette på deres værelser, inden de næste dag skulle besøge IBIS’ kontor i byen og nogle af de skoler, hvor IBIS har været med til at få børn i skole, uddanne lærere og oprette forældrebestyrelser  i landsbyerne omkring Zwedru.

Men ikke alting går som planlagt, når man rejser i et af verdens fattigste lande - værelserne de skulle bo på var nemlig blevet givet til nogle andre.

”Og i Zwedru finder man ikke bare et hotel – for der er ingen. Der er små gæstehuse, og de er meget, meget få,” forklarer journalist og tidligere udsendt Hanne Selnæs fra IBIS, som har rejst i Liberia.

Heldigvis er der stadig fredsbevarende FN styrker i området, som havde en barak til overs, hvor karavanedeltagerne blev indlogeret og endelig kunne lægge sig til at sove. De næste to uger skal de besøge fjerntliggende skoler, gæstfrie familier og forventningsfulde børn på deres rundrejse i Liberia.

God stemning og feltbesøg

At rejse i et af verdens fattigste lande er en stor udfordring, selv med de mange måneders planlægning, der ligger bag LæseKaravanen. Hullede jordveje, fremmedartet mad, mærkelige sygdomme, der kan være svære at forsikre sig imod, og mødet med en ukendt kultur kan være overvældende og intens. Hvis der er strøm at finde, er det kun i hovedstaden - eller det der kommer fra en generator - mens internet- og telefonforbindelsen udenfor hovedstaden er så godt som ikke-eksisterende. Kontakten hjem til familie og venner i Danmark er derfor minimal.
Men Helle Gudmandsen, kampagnekoordinator på Hele Verden i Skole kampagnen, beretter om ”søde folk som står på hænder for os, og rigtig god stemning i karavanen,” i sin mail hjem til Danmark, inden hun hastigt må løbe videre til et feltbesøg.

Alle vil have en bid
Deltagerne i LæseKaravanen er otte frivillige, der får turen til Liberia betalt, men til gengæld skal drage rundt på 50 danske skoler over hele landet for at fortælle om deres mange oplevelser, når de kommer hjem. Forespørgslen på et besøg fra LæseKaravanen har været overvældende, og det udloddede antal karavanebesøg blev booket samme dag tilmeldingen åbnede.

Dorthe Nielsen, tidligere karavanedeltager beskriver i den sammenhæng, hvordan det da også er noget helt særligt at høre og fortælle om livet i et land, med så anderledes vilkår, når den, der fortæller, selv har oplevet det.
”Når man har oplevet det på egen hånd, kan man give eleverne en helt enestående og særlig fortælling,” siger hun.

LæseKaravanen bruger både billeder, lyd, dans og leg til at fortælle om livet i Liberia, og lader børnene komme endnu tættere på den virkelighed, som de danske skolebørn også kan læse om i IBIS’ læsebog ”LæseRaketten”

Hele Verden i Skole kampagnen er den danske del af den internationale kampagne Global Campaign for Education. Kampagnen minder hvert år politikerne om ét af 2015-målene, der skal sikre alle børn adgang til gratis skolegang senest i år 2015. Læs mere om kampagnen her

LæseRaketten er en læsebog med tilhørende lærermateriale, der uddeles gratis til ca. 160.000 skoleelever i både Danmark, Sydslevsig og Grønland. LæseRaketten er del af IBIS’ årlige uddannelseskampagne Hele Verden i Skole

Liberia er et af verdens fattigste lande. Først i 2003 blev der erklæret fred efter 14 års borgerkrig, hvor fire ud af fem skoler blev ødelagt. Over halvdelen af befolkningen er under 18 år, og to ud af tre børn går ikke i skole.

Se LæseKaravanens video

Main picture
Image border
Picture format
Wide screen
Image author
Foto: Lotte Ærsøe
Photograph description
Et snapshot fra Swedru, hvor LæseKaravanen forleden nåede frem - og opdagede, at de ikke havde noget sted at bo.
Issue Author
Iben Bjørgulf Antonsen