Opgaver til oprindelige folk

24.04.2018

1. Oprindelige folk i verden
Kig på kortet over oprindelige folk i verden. Som kortet viser, lever der oprindelige folk over alt i verden. Man regner med, der lever mere end 350 millioner oprindelige folk i verden i dag. Del klassen ind i grupper, som hver har til opgave at indsamle information om et oprindeligt folk i Bolivia eller Sydamerika. Det kan for eksempel være quechua-indianerne, som lever i Bolivias højland og i dalene, aymará-indianerne, som lever i højlandet eller achuar-indianerne, som lever i Perus regnskov. I kan fremlægge jeres nyindsamlede viden for klassen, eller lave en avis om emnet med artikler og billeder om de forskellige folkeslag. I Medieværkstedet kan I finde inspiration til hvordan I gør.

2. Ulighed
Teksten “Oprindelige folk i Bolivia” beskriver begge uligheden i det bolivianske samfund. Tal om begrebet ulighed. Hvad betyder det, når folk ikke bliver behandlet lige? Har vi eksempler på ulighed i Danmark?

3. Kunst og kultur
Artiklen ”Kulturkamp i ghettoen” handler om en helt særlig ungdomsklub i Bolivia, hvor de unge kæmper for at bevare deres kultur blandt andet ved at rappe og digte på det indianske sprog, aymará. Læs artiklen og tal om det digt, en af de unge har skrevet. Hvad udtrykker det? Hvorfor bruger de unge netop kunstformer som musik og digte til at udtrykke, hvem de er og hvor de kommer fra?

4. De to Bolivia’er
Se filmen ”De to Bolivia’er” i klassen. Filmen viser, hvordan Bolivia er dybt splittet mellem en lille, rig, 'europæisk' overklasse og en stor, fattig, 'indiansk' befolkning. Snak efterfølgende om, hvad det vil sige, at et samfund er inddelt i klasser. Har vi et klassesamfund i Danmark? Hvad har det af betydning for et samfund, hvis én klasse har mere magt end en anden?