Aktionsugen 2023

Billede
Foto: Odrain Soanes, Oxfam
5. klasser vil have alle børn i skole

”Alle børn har ret til at lære om kulturer og børn i andre lande. Så det er vigtigt, at I lærer om det her,” sagde Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye, da han mødtes med 5. klasse-elever fra Nyager skole og Hellerup skole på årets Aktionsdag. Under samtalen trak ministeren folkeskoleloven op af lommen og læste højt om, at skolen skal give eleverne forståelse for livet i andre lande i verden.

Elever og politikere mødtes på Christiansborg for netop at tale om Verdensmål 4: om gode skoler og retten til en uddannelse for alle børn. Isabella og Johanne fra 5. klasse på Hellerup skole spurgte ministeren om, hvordan han og regeringen hjælper fx piger i Ghana, der ikke går i skole og familier, der ikke kan sende deres børn i skole, fordi de ikke har råd til at købe en skoleuniform.

Og det er et vigtigt spørgsmål, for i en årrække er flere og flere børn i verden kommet i en god skole. Men nu går det den forkerte vej. Mange børn har været ude af skolerne under corona-nedlukningerne, og det er stadig langt fra alle, der er kommer tilbage. 67 millioner børn i verden går ikke i skole i 1. - 6. klasse. Det skal vi lave om på.

Se med og oplev lidt fra Aktionsdagen i videoen.

Video credit
Simone de Blanck og Odrain Soanes, Oxfam
Eleverne havde ’god-skole-hjerter’ med til politikerne
Billede
Foto: Odrain Soanes, Oxfam

På flotte hjerter med tegninger og vers havde elever fra hele landet skrevet budskaber om god skole til politikerne. Alle politikerne fik hjerter med hjem og overrakt budskabet om, hvor vigtigt kvalitetsuddannelse er – både i Danmark og i resten af verden.

Veronica og Vilhelm fra 5. klasse på Hellerup skole spurgte til, hvad den danske regering kan gøre for at sikre, at alle børn i verden har mulighed for at gå i skole uanset køn, og om de er rige eller fattige. Christian Friis Bach, Udviklingsordfører i Radikale Venstre, fortalte: ”Jeg synes, vi skal bruge mere af udviklingsbistanden på uddannelse og skoler. Men det er lige så vigtigt, at I elever engagerer jer, ligesom I gør i dag. Jeg håber I bliver politikere eller aktivister og bliver ved med at kæmpe for at få alle børn i skole.”

Rahi på 14 år fra årets LæseRaket var med via en video-hilsen fra Ghana, hvor hun spurgte om, hvorfor politikerne ikke overholder deres løfter om god uddannelse til alle. Christian Friis Bach svarede: ”Jeg vil gerne og synes at vi skal gøre, alt hvad vi kan. Det er den bedste investering vi kan lave - at få alle børn i skole.”

Cecilie og Vickie, Asmin og Carlo fra 5.k på Nyager skole fortalte om deres arbejde med LæseRaketten. De spurgte blandt andet om: ”Hvordan kan I være med til at sørge for, at der kommer flere rettigheder til piger i Ghana, så de kan komme i skole?”

Det fik de ikke et konkret svar på, men alle politikerne var enige i, at det er vigtigt. Astrid Kragh, Børne- og undervisningsordfører for Socialdemokratiet, understregede: ”Når man kommer i skole, betyder det rigtigt meget hvilken uddannelse man får, og at man kan bruge det man lærer til noget i sit liv.”