Giv din klasse en oplevelse! Kom og vær med, når vi skal fortælle statsminister Helle Thorning-Schmidt, at alle børn har ret til en god lærer.

120 lande verden over deltager hvert år i Den Globale Aktionsuge. I Danmark er der arrangementer i Aalborg, Aarhus og København. Aktionsugen har til formål at minde verdens ledere om det løfte, de skrev under på i Dakar Erklæringen i 2000: Uddannelse for Alle inden 2015.

09:30: Elever og lærere ankommer til Christiansborg Slotsplads
09:45: Vi øver flashmob-dansen, som også kan øves hjemmefra
10:00: Statsministeren bydes velkommen af IBIS’ generalsekretær Vagn Berthelsen og IBIS’ forkvinde Mette Müller. Alle deltagende elever opfører dansen for statsministeren
10:05: Statsministeren går på scenen. Grupper af børn læser budskabet, som de har skrevet på deres dukker højt og overrækker dukkerne til statsministeren. IBIS’ forkvinde Mette Müller holder en kort tale.
10:15: Statsministeren holder tale
10:25: Aktivitetsteltene åbner: Prøv at være børnearbejder og hør spændende fortællinger fra Nicaragua
10:40: Sebastian Lind spiller
11:30: Dagen slutter og vi siger tak for i dag

LæseKaravane-teltet: Velkommen til LæseKaravanen, som har ting og historier med hele vejen fra Nicaragua. Her kan eleverne høre om skoleforhold i Nicaragua, høre om børnene fra Læseraketten og få mulighed for at lære endnu mere om landet. Eleverne kan se og røre ved alverdens ting fra Nicaragua, kigge på billeder og høre de frivillige fra LæseKaravanen fortælle.

Stop Børnearbejde-teltet: Tip en 13’er og prøv at være børnearbejder! Her kan eleverne se en udstilling om børnearbejde og deltage i en konkurrence om deres viden om børnearbejde. Der er også mulighed for at udtrykke sin mening om børnearbejde ved at tegne og skrive. Derudover kan eleverne selv prøve, hvordan det er at være børnearbejder. Hvordan er det at sælge ris fra et blikfad på hovedet? Og hvordan føles det at pudse andres sko?

Tilmelding: Gå ind på http://heleverdeniskole.dk/aktionsugen/tilmeld-jer-aktionsdag/ og udfyld formularen. Hvis du har spørgsmål, så skriv til Anna Bach Sørensen på abs@ibis.dk.

Print forældrebrev

Main picture