LæseKaravanen har besøgt Grønland for at fortælle elever på alle Nuuks skoler om børneliv i Nicaragua.

Siden 2010 har grønlandske skoleelever læst i den grønlandske oversættelse af LæseRaketten – AtuaRaket, når IBIS har besøgt børn i lande som Bolivia, Liberia og senest Nicaragua. Derfor var det oplagt at sende LæseKaravanen til Grønland, da der kom en forespørgsel fra de seks folkeskoler i Nuuk.

I løbet af en lille uge besøgte en af Karavanens deltagere og en grønlansk tolk skolernes yngste- og mellemtrin for dele oplevelser, historier og indtryk fra Nicaragua.

Det er ikke så tit, at der kommer besøg udefra på skolerne i Nuuk, derfor var det dejligt at opleve elevernes store interesse. Vi snakkede blandt andet om garifunapigen Dona, som bor isoleret i en lille by midt i regnskoven, som man kun kan besøge med båd. Det kunne eleverne sagtens sætte sig ind i, for der er heller ingen veje til Nuuk, som er helt omringet af is, bjerge og hav”, fortæller Julie Greve Bentsen, som var LæseKaravanens udsendte i Grønland.

Undervejs i oplægget kunne eleverne både prøve skoleuniformer, danse trommedans og se videoer fra et nicaraguansk marked. Og der blev stillet spørgsmål om alt fra giftige slanger til nicaraguanske penge og madopskrifter.

Flere besøg i fremtiden

Grønlands central for undervisning, Inerisaavik, som havde inviteret LæseKaravanen til Nuuk håber, at samarbejdet med IBIS kan fortsætte, så flere grønlandske skoler får besøg af LæseKaravanen.

Der er enighed om, at LæseKaravane-besøget var en stor succes. Der kom fokus på AtuaRaket og de muligheder, bogen og lærervejledningen giver for spændene undervisning, LæseKaravanen blev så godt modtaget, at vi vurderer, at der basis for at udvide tilbuddet til andre byer i Grønland”, siger Kirsten Olsen, der er afdelingsleder i Informations- og udlånsafdelingen på Inerisaavik.

Main picture
Image border