Solen skinnede over Store Torv i Århus den 21. maj, da IBIS afholdt aktionsdag for 100 skolelever og deres lærere. De var alle kommet for at gøre politikerne opmærksomme på, at der er 61 millioner børn, der ikke går i skole. Hovedårsagen er, at der mangler 1,7 millioner lærere i verden.

"Nu må politikerne til at tage sig sammen", udtalte Ibrahim Karroun på ni år fra Tilst skole. "Det er synd for de børn, som ikke kommer i skole. Derfor må politikerne i Danmark arbejde hårdt for, at alle børn i verden kommer i skole.", siger Ibrahim.

Ibrahims klassekammerat Julie Fenger fortsatte. "Det er hårdt for børn, som ikke kommer i skole, og nu har jeg set, hvordan de samler skrald for at tjene penge, det burde ikke være sådan".

Alle deltagende elever i arrangementet deltog i fire workshops, som IBIS frivillige havde arrangeret. Her kunne eleverne lære om livet i Nicaragua, de kunne prøve at samle plastik og metal i store skraldebunker. Randers Regnskov støttede arrangementet, og viste eleverne, at man kan spise melorme - hvis man steger dem. Ole Emil Hem på ti fortalte, at han spise 13 stegte melorme, og at de smagte af popcorn.

IBIS takker alle elever og lærere for at deltage i aktionsdagen. Også en stor tak til Randers Regnskov for at støtte Hele Verden i Skole Kampagnen.

Main picture
Image border