Arbejd med mål 4

Her finder du forslag til at arbejde med verdensmål 4 for både indskolingen, mellemtrinnet og de store.

Lav jeres egne kreative og flotte versioner af verdensmål 4 - lav 4-talsfigurer. Send dem eller billeder af dem til os på verdeniskole@oxfamibis.dk inden aktionsugen. Så vil de blive overrakt til de danske politikere med budskabet om at Danmarks børn vil have alle børn i skole.

Til indskolingen og mellemtrinnet

Lær om SDG4
Lad eleverne gå på opdagelse i verdensmålene, læse om verdensmål 4 og se den lille film om det fjerde verdensmål om kvalitetsuddannelse til alle. Lad eleverne diskutere, hvordan uddannelse er med til at bekæmpe ulighed.

Sammenlign din skole
Lad eleverne sammenligne deres egne skole med en skole i Sydsudan. Bed dem finde forskelle og ligheder mellem danske og sydsudanske skoler. Hvordan har de ydre forhold som bygninger, bøger, antal elever og lærere med mere betydning for hvor god undervisnignen er? Find information om skoler i Sydsudan.

Skriv en historie
Lad eleverne bruge deres fantasi og skrive en historie, hvor der indgår så mange firtaller som muligt. Eleverne kan også inddrage tematikker om uddannelse og retten til uddannelse i deres historie. Snak om udfordringer i udviklingslande og herhjemme, som uddannelse kan være med til at løse. Det kan være ulighed, fattigdom, piger og skolegang, konflikt, demokrati, samarbejde og fællesskab mm.

Vær kreativ med verdensmål 4
Brug skabelonen eller lav selv jeres helt egne, flotte og kreative verdensmål 4. Skriv eventuelt på jeres 4-taller, hvorfor I synes, at hele verden skal i skole.
Hent skabelon til print

Til de store

Bed eleverne læse om verdensmål 4 og lad dem diskutere følgende:

• Hvad indebærer kvalitetsuddannelse til alle?
  • Hvad betyder det at verdensmålene er universelle?
  • Hvad skal vi arbejde med i Danmark for at verdensmål 4 bliver opfyldt?

Lad eleverne arbejde i grupper og undersøge hvilke lokalpolitikere, der arbejder med uddannelse i jeres kommune. Hvordan vil jeres lokalpolitikere sikre uddannelse af god kvalitet til alle. Hvad gør de allerede og hvordan arbejder de? Hvad mener I, at de burde gøre for at opfylde verdensmål 4? Perspektiver desuden til hvordan folketinget arbejder for, at sikre god uddannelse til alle.