Skole og Joshuas brev

15.10.2021
Foto: Emmanuel Museruka
Joshuas skole er ved at gro til. Foto: Emmanuel Museruka

På landet i Uganda kan der være langt til skole. Mange børn må gå i op til et par timer hver dag for at komme i skole. De lange afstande betyder, at nogle børn ikke får en uddannelse. Andre familier har ikke råd til at sende deres børn i skole.

Joshua fra LæseRaketten bor hos sin bedstemor for at kunne komme i skole. Han skal gå cirka 50 minutter hver vej til og fra skole. Der er ingen skolebus til Joshuas skole, og han har ikke en cykel.

Corona lukkede Joshuas skole ned

Cirka 15 millioner børn været ude af skolen i Uganda i løbet af corona-krisen. Det tager lang tid, at åbne skolerne igen. På tre ud fra fire skoler er der ikke adgang til vaske hænder med vand og sæbe. Mange steder er det derfor ikke sikkert at åbne skolerne endnu.

Joshuas skole hedder Lugwar Primary School. Den har været lukket længe og den er ved at gro til med græs og buske.

Hjemmeskole

Mens skolerne har været lukket ned i Uganda, har der været fjernsyn- og radioskoler for eleverne. Men Joshua har hverken strøm eller radio, så han har ikke været med.

Han fik nogle hæfter med opgaver. Joshua har løst dem alle. Han har ikke fået flere opgaver siden skolen lukkede. Han håber, at corona-nedlukningerne ikke får betydning for hans fremtid.

Foto: emmanuel Museruka
Foto: Emmanuel Museruka
Joshuas breve

Joshua har fået mere end 500 breve og tegninger fra danske børn. Han synes, det er sjovt at læse alle brevene. Børnene skriver om deres skole og om deres liv i Danmark. Joshua er meget glad for, at han kan læse brevene selv. Han har også skrevet et brev som svar til de danske elever. Han har skrevet det på engelsk. Du kan læse det herunder og finde ideer til, hvordan du selv skriver et godt brev.