Når skolen er lukket

Foto: William Vest-Lillesøe
Billede kredit
Foto: William Vest-Lillesøe

I Sydsudan har alle skolerne været lukket på grund af corona. Mere end 900.000 børn og unge har været væk fra deres skole. Og det er ikke sikkert, at de alle sammen kommer tilbage igen.

Det er svært at lave hjemme-skole i Sydsudan, sådan som vi kender det fra Danmark. De fleste børn og unge har hverken en computer eller en mobiltelefon. Og telefonnettet og internettet er virker ikke så godt.

I historien om Rhoda fortæller hun, at hun har lavet en engelsk-opgave derhjemme. Men hendes lærer har ikke hentet den igen. Og hun har ikke fået nye opgaver.

Borgerkrigen har også lukket skoler

Corona-pandemien har gjort det værre for elever og lærere. Men også før corona var der mange børn, som ikke gik i skole – især piger.
I 2018 var der mere end to millioner børn, som ikke gik i skole i Sydsudan. Under borgerkrigen i landet blev mange skoler ødelagt. Faktisk regner man med, at 1 ud af 3 skoler endnu er ødelagt.

Uddannelse og fremtiden

Uddannelse er vigtig for at udvikle et land. I Sydsudan er der mange voksne, der aldrig har gået i skole. 2 ud af 3 af alle indbyggere over 15 år kan ikke læse og skrive.

Derfor bliver det en stor opgave at genopbygge skolerne, uddanne flere lærere og få alle børn i skole. Det gælder også de større børn, som ikke kunne komme i skole, mens der var borgerkrig.

I LæseRaketten fra 2017 om Sydsudan kan du læse om James, som først startede i skole, da han var 13 år. Han var børnesoldat og var væk fra sin familie i næsten to år. Du kan læse mere om James her.