Corona-nedlukning i en lejr

15.10.2021
Foto: Adeline Guerra
Foto: Adeline Guerra

Muna fra LæseRaketten bor i Za’atari. Det er en flygtningelejr i Jordan.

Da corona-virus spredte sig i verden, lukkede Jordan ned. Det samme gjorde lejrene. Folk måtte kun gå udenfor på bestemte tidspunkter af døgnet, og skoler lukkede ned.

Mange var nervøse og frygtede et stort udbrud af corona i Za’atari. Det kan være svært at holde afstand i en flygtningelejr med mange mennesker. Folk bor meget tæt. Der har heldigvis ikke været smittede i lejren før end september 2020. Og i oktober 2020 var er stadig kun få tilfælde.

Foto: Nesmar Ainsour
Foto: Nesma Ainsour

Hjemmeskole og ekstra strøm

Mens skolerne var lukkede, fik børnene undervisning på internettet. Muna hentede skoleopgaver på sin mors mobil og løste dem i et kladdehæfte. Der var også fjernsynsskole.
I Za’atari er der normalt kun strøm i husene et par timer per døgn. Det er ofte om aftenen. Under nedlukningen fik mange familier i lejren flere timer med strøm. Sådan kunne flere børn følge med i hjemmeskolen. Munas familie har fået solceller på taget, så de har strøm når solen skinner.

Foto: Nesma ainsour
Foto: Nesma Ainsour
Telefonkæder og information

Ikke alle i Za’atari har adgang til internettet. Derfor kan det være svært at få information ud til folk om corona-virus. Lige inden skolerne lukkede ned, fik eleverne undervisning i at vaske hænder rigtigt. De fik viden om corona-virus, og hvordan den smitter.

Under en pandemi er det særligt vigtigt, at alle får information om hygiejne og symptomer på sygdommen. I Za’atari lavede man telefonkæder. Mange frivillige, som har fået undervisning om corona-virus, ringede til folk i lejren. De ringede så videre til nogle andre i lejren, som igen ringede videre. Sådan kunne man få information om corona-virus og forebyggelse ud til folk hurtigt.