Når børn bliver voksne for hurtigt

05.07.2020

Mange børn fra Sydsudan har mistet deres forældre under flugten til Uganda. I Palabek må mange større børn passe deres mindre søskende. De bliver nødt til at tage rollen som den voksne i familien, selvom de selv kun selv er store børn.

Nakiro og Ala mistede begge deres forældre under flugten til Uganda. De flygtede alene med deres mindre søskende. I Uganda passer de deres søskende og holder sammen på deres familier – alene.

Når jeg går i skole, er jeg glad

Ala foran tavlen, hvor eleverne får undervisning under et træ. Foto: Emmanuel Museruka

Ala på 15 år er alene med sine mindre søskende.

”Mange i Palabek forsøger at få mig gift. De siger, at der mangler en mand i familien til at passe på os. Jeg vil ikke giftes nu. For mig er det vigtigere at gå i skole. Skolen og mine lærere hjælper mig med, hvordan jeg kan passe på mig selv. Når jeg går i skole, er jeg glad,” fortæller Ala.

For at beskytte folk har FN oprettet flygtningelejre, som bliver bevogtet af soldater. Der findes flygtningelejre flere steder, fx tæt på hovedstaden Juba i den sydlige del af landet og ved Malakal mod nord.

Lærerne hjælper mig

Nakiro sidder på en bænk uden for sin skole. Foto: Emmanuel Museruka

Nakiro er 18 år. Hun flygtede fra Sydsudan med to yngre søskende. Sin lillesøster bar hun på ryggen. Sin bror holdt hun i hånden.

I den første tid i Uganda blev hun sig mest hjemme i deres hytte. En dag hørte hun om muligheden for at komme i skole i Palabek.

”Skolen giver mig nye idéer. På grund af skolen, har det været muligt for mig at slippe nogle af de dårlige tanker, der har fulgt mig efter flugten. Lærerne hjælper mig og giver mig en tro på fremtiden,” fortæller Nakiro.