Mit nye hjem i Danmark

05.07.2020

Vivian er 15 år og kommer fra Sydsudan. I 2006 flygtede hendes familie fra borgerkrigen i Sydsudan (der dengang hed Sudan) til Uganda. Efter tre måneder i Uganda kom de til Danmark. I dag bor familien i Aalborg, hvor Vivian går i 9. klasse.

Vivian var kun 1½ år, da familien flygtede. I Uganda var familien igennem FN’s asylproces. Her blev familien behov for asyl vurderet. Danmark var på det tidspunkt på FN’s liste over lande, der modtog flygtninge. Derfor endte Vivians familie i Danmark.

Taler I om Sydsudan i familien?

”Jeg taler sommetider med mine søskende om det. At det faktisk er ret underligt at komme fra Afrika, og så bo her i Danmark. Vi har stadigvæk familie i Sydsudan og Uganda. Mine forældre og søskende har været på besøg. Men jeg har ikke været der endnu.”

Hvad tænker du på, når du tænker på Sydsudan?

”Det eneste jeg tænker på er krig. Det er dét, jeg har fået fortalt af min familie. At der var farligt, og at der var krig. Men jeg er også nysgerrig på landet – hvordan der ser ud.”

Hvordan oplevede du og din familie at komme til Danmark?

”Mine forældre har fortalt, at det var en stor omvæltning. Det var helt anderledes. Menneskene, naturen og klimaet var noget helt andet end i Uganda og Sydsudan. Fra mine barndom husker jeg, at det var svært at starte i børnehave og skole. Det var svært at passe ind. Min hudfarve og mit hår var tit noget folk lagde mærke til og snakkede om. Det var lidt som at være et eksotisk dyr i zoo. Mange synes det var ok at røre ved mit hår og tale om min hudfarve. Jeg kan huske, at jeg synes, det var pinligt og ikke særlig sjovt. Idag er det meget bedre.”

Hvordan ser din fremtid ud?

”Når jeg er færdig med 9. klasse, vil jeg gerne til Australien og lære engelsk. Jeg drømmer om at blive selvstændig arkitekt en dag. Og så vil jeg også gerne besøge Sydsudan.”