Verdensmål 6: Rent vand og sanitet i Ghana

17.03.2023
Verdensmål 6: Rent vand og sanitet
Verdensmål 6 om rent vand til alle.

Verdensmål 6 handler om, at alle mennesker i verden skal have adgang til drikkevand og ordentlige toiletter. Alle har brug for rent vand for at overleve.

Rent vand redder liv

Vand er vigtigt for vores sundhed. Dårlige eller ingen toiletter og beskidt drikkevand giver diarré. Det er en af de største årsager til, at børn under 5 år dør. Det går fremad. I dag har 3 ud af 4 mennesker i verden adgang til rent vand. Og halvdelen har gode sanitære forhold.

Men der er stadig tre milliarder mennesker, som ikke kan vaske hænder ordentligt og sikkert derhjemme.

I Danmark henter vi vand direkte op fra grundvandet. Men også i Danmark skal vi passe på, at vores vand ikke forurenes af blandt andet sprøjtemidler.

Foto: Hans Bach
Bilengban og hans mor henter vand ved floden. Foto: Hans Bach.
Ikke alle har rent drikkevand i Ghana.

I Ghana har 4 ud af 10 mennesker adgang til rent drikkevand. Det er steget fra 1 ud af 10 siden år 2000. Men mere end halvdelen af befolkningen har stadig ikke rent drikkevand. Og kun 1 ud af 10 har adgang til sikre sanitære forhold med ordentlige toiletter og rent vand til at vaske hænder i.

I LæseRaketten møder vi Bilengban, der henter vand ved floden. Den ligger en kilometer fra familiens hus. Flodvandet bruger de til alt - madlavning, tøjvask, drikkevand og bad. I Ghana bruger mange kvinder og børn lang tid på at hente vand.

Mange skoler i det nordlige Ghana har hverken vand eller toiletter. Eleverne må have vand med hjemmefra. Og de må enten gå ud på marken eller helt hjem, hvis de skal på toilettet. Det betyder at nogle børn - især piger - ikke kommer i skole hver dag.