Verdensmål 5: Køn og ligestilling i Ghana

17.03.2023
Verdensmål 5
Verdensmål 5 om ligestilling mellem kønnene.

Verdensmål 5 handler om, at alle skal behandles lige og have lige muligheder. Uanset om man er dreng eller pige.

I dag er der forskel på piger og drenges rettigheder i forskellige dele af verden. I nogle lande er det kun mænd, som kan eje jord. Mange steder får mænd mere i løn. Flere mænd end kvinder bliver valgt til magtfulde jobs. Det betyder, at mænd har bedre mulighed for at bestemme i verden.

Piger skal i skole

Mange udviklingslande har fokus på at få piger i skole. Og i dag er der flere piger, der kommer i skole, end for 15 år siden. Flere kvinder bliver en del af regeringerne i verdens lande. Så er de med til at bestemme. Men der er stadig lang vej til ligestilling i alle lande.

I Danmark har vi heller ikke ligestilling. For eksempel får mænd i gennemsnit højere løn end kvinder for det samme arbejde.

Rahi og hendes vendinde
Rahi og hendes ven Nihad. Foto: Hans Bach
I Ghana kommer flere og flere piger i skole

I Ghanas regering er der 1 kvinde, hver gang der er 6 mænd. Og på landet i Ghana er det ofte mændene, der bestemmer. Det er mænd, der kan blive høvdinge, og mændene bestemmer i familierne. Mange steder fordeler mænd og kvinder arbejdet, på samme måde som deres egne forældre gjorde. Og hvis familien ikke har råd til at sende alle børnene i skole, er det oftest pigerne, der må blive hjemme. Men det er ved at ændre sig.

I LæseRaketten kan I møde Rahi. Hun går på en skole kun for piger. Her er kvindelige lærere, der er rollemodeller for pigerne. Færre piger dropper ud her. Og folk i landsbyen begynder at kunne se, at pigerne på skolen kan lige så meget som drenge. Skolen ændrer også på folks holdning til piger. Rahi er den første pige i sin familie, der går i 7. klasse. Både hendes onkel, tante og forældre lever af at dyrke jorden.

Du kan også læse om Bilengban i LæseRaketten. På hans skole er der hverken toiletter eller vand. Børnene må selv have vand med. Og de går ud på marken bag skolen, hvis de skal på toilettet. Det kan betyde at pigerne ikke kommer i skole de dage, hvor de har menstruation.

Verdensmål 5 skal skabe mere lighed mellem kønnene. Så alle uanset køn får lige muligheder i livet.