Verdensmål 10: Ulighed i Ghana

17.03.2023
Verdensmål 10
Verdensmål 10 om at mindske ulighed.

Verdensmål 10 handler om, at forskellen på verdens rigeste og fattigste skal blive mindre inden 2030. Der er stor forskel på, hvor rige verdens lande er. Det betyder rigtig meget for et menneskes levevilkår, hvilket land man bliver født i.

Målet handler også om, at der ikke skal gøres forskel på mennesker. Ingen skal behandles anderledes på grund af deres køn, religion, alder, udseende, etnicitet og andre forskelle. Alle landes lovgivning skal sikre, at folk bliver behandlet lige.

Verden bliver hele tiden rigere, men mere end halvdelen af nye penge går til dem, som allerede er de allerrigeste. 648 millioner mennesker lever for under 15 kroner om dagen. En milliardærs formue stiger i gennemsnit med 7,6 millioner kroner om dagen.

Uligheden i Danmark er mindre end i mange andre lande. Men alligevel er der forskel på børns muligheder, alt efter hvad deres forældre tjener.

kvinde der læser
En af lærerne på Sheillas skole retter opgaver. Foto: Hans Bach.
I Ghana er uligheden stor

De seneste 30 år er fattigdommen blevet mindre i Ghana. Men uligheden i landet er meget stor, og den vokser. Der er kæmpestor forskel på de rigeste og de fattigste i landet. Og så taler man om, at landet er ”knækket midt over”. Det er fordi, der er så stor forskel på folks levevilkår i den sydlige og i den nordlige del af landet.

I 2022 levede 3,4 millioner mennesker i Ghana i ekstrem fattigdom. Det vil sige for mindre end 15 kr. om dagen. Mere end 3 millioner af dem bor på landet, og cirka 250.000 bor i de større byer i syd.

Det betyder også at mange børn kommer i skole og får en uddannelse i den sydlige del af landet. Men i den nordlige del kommer 1 ud af 3 børn ikke i skole. Og der mangler skoler, lærere og undervisningsmaterialer.

Der er også stor forskel på mænd og kvinder. Flere kvinder er fattige. De ejer færre ting, og kun halvt så mange kvinder som mænd ejer jord. Og af de rigeste mennesker er kun 1 ud af 20 en kvinde.

Uligheden er også tydelig i forhold til sundhed. For eksempel på muligheden for at komme på hospitalet, hvis man bliver syg.

Verdensmål 10 er et mål om, at mennesker skal behandles mere lige og have lige muligheder i deres land og i verden.