I skole i Ghana

08.03.2023
Foto: Hans Bach
Foto: Hans Bach

I Ghana begynder skoleåret i januar og slutter i december. Skoleåret er delt op i to dele. Hver del kaldes et semester. Der er cirka en måneds ferie både før og efter semestrene – og en uges ferie midt i hvert semester. Første del af skoleåret er fra januar til juni. Andel del af skoleåret er fra juli til december.

Mange sprog

De første år frem til 3. klasse taler læreren elevernes modersmål i timerne – ofte et af de lokale sprog. Men i nogle klasser, går der børn, som taler forskellige sprog. Så er det ikke sikkert, at læreren kan alle deres sprog.

Fra 3. klasse skal læreren tale engelsk. Skolebøgerne er også på engelsk. Eleverne har stadig timer, hvor de lærer at læse og skrive på et af de andre sprog. Det kan for eksempel være dagbani.

Grundskole i Ghana:

Børnehaveklasse varer i to år, og eleverne er 4-5 år gamle.
1. - 6. klasse hedder ”Første del af grundskolen”. Her er eleverne 6-12 år.
7. - 9. klasse hedder ”Anden del af grundskolen”. Her er eleverne 13-15 år.
10.-12. klasse hedder gymnasium. Her er eleverne 16-18 år.
Herefter kan man gå på universitet eller teknisk skole, men det hører ikke med til grundskolen.

I videoen kan du besøge forskellige skoler i det nordlige Ghana:

Video credit
Video: Hans Bach