Fag og undervisning

08.03.2023
Foto: Hans Bach
Sheillas skema for ugen. Foto: Hans Bach

Hvilke fag står på skoleskemaet?

I Ghana har eleverne matematik og engelsk, som vi kender. Men mange fag hedder noget andet end i Danmark. På billedet kan du se skemaet for Sheillas klasse på hendes skole i Saboba.

I grundskolen har eleverne ni fag:

Sprog: engelsk er hovedsproget i Ghana, men de bliver også undervist i deres lokale sprog.
Matematik: der er ligesom i Danmark.
Science: naturfag og biologi.
RME: står for ”religious and moral education” – religion kan være undervisning i enten kristendom eller islam, og moral handler om god opførsel.
Gymnastik og sundhed: idræt, bevægelse og viden om kroppen.
Teknologi: handler om redskaber til forskelligt slags arbejde, og hvordan man bruger dem.
Social studies: det er både samfundsfag og geografi.
Edb: De færreste skoler har computere, men eleverne bliver undervist i viden om it.
Kunst og design: svarer til billedkunst.

Undervisning

I skolen har eleverne mest tavle-undervisning, hvor læreren gennemgår noget på tavlen, og eleverne skriver i deres hæfter. På nogle skoler er der ikke nok bøger. Så læser læreren højt, og eleverne skal gentage.

I Rafiks engelsktimer skal eleverne bevæge sig. Når de lærer om ordet ”hoppe” på engelsk, skal de hoppe. Bagefter skal de skrive det på tavlen og i deres hæfter. De skal også kaste bolde frem og tilbage, mens de bevæger sig.

Nogle lærere laver selv materialer. De snitter pinde eller lade eleverne finde sten, de kan bruge i matematik. Andre laver spil, sange og lege, så eleverne er aktive.