Dagomba-kultur

asdsada
Foto: Sofie Vindis
Dagomba-kulturen

Dagomba-folket har en rig kultur med mange traditioner og store fester. Du kan læse om nogle af dem her.

Forfædre og ånder
For dagomba-folk er deres forfædre en direkte forbindelse til åndernes verden. De er der hele tiden og følger med. Mange dagomba’er vælger selv deres ritualer og ofrer til deres forfædre. Det kan være at bede, give mad til fattige og at spise eller lade være med at spise særlige madvarer. Det hele handler om at ønske et godt liv.

asdasds
Foto: Julekaravanen
Fester

Bugum-ild-festen er en fejring af det nye år og den første fest i dagomba’erne kalender. Den første måned kaldes ”bugum goli.” Det betyder ildens måned. Man har fri en hel dag, hvor man går rundt i byen og ønsker godt nytår. Om eftermiddagen og aftenen er der fest. Alle laver meget mad og deler det ud til venner og familie. Noget af maden sættes frem og ofres til forfædrene.

Damba-festivalen er en fejring af Muhammeds fødsel og navngivning. Før islam kom til, handlede damba-festivalen om at fejre høvdingene.
De fleste dagomba’er er også muslimer og fejrer derfor Eid, som er den vigtigste helligdag for muslimer.

Navnefesten for et nyfødt barn, kaldes for ”outdooring.” Et barn får sit navn otte dage efter, barnet er blevet født. Det er første gang barnet tages uden for huset. Indtil da anses barnet for en fremmed, der er på besøg i familien. Faren besøger en ”sandsiger”. Sandsigeren undersøger om barnet er en forfader, der er vendt tilbage, eller om barnet er et nyt medlem af familien. Så får barnet enten samme navn som forfaderen eller et nyt navn. Navnefesten er en stor fest med mange mennesker. Barnets hår bliver barberet af. Så har det ikke længere forbindelse til ånderne, men er en del af vores verden. Og man ofrer til forfædrene for at bringe held til barnet.

Begravelse er også en stor og vigtig fest, hvor man fejrer det liv, der er levet. De kan tage lang tid at planlægge og spare sammen til. Derfor holdes selve festen ofte mere end et år efter, at en person er død og begravet.

sdfds
Foto: Christina Alstrup
Traditioner

Smock er en særlig dagomba beklædning, der blev båret som tegn på magt og styrke. Kvinder farver og spinder tråden af bomuld fra marker i Ghana. Men det er mænd der væver og syr en smock. Mændene bærer smock ved bryllup, begravelse og om fredagen. Smock’en er en national beklædning, fordi Ghanas første præsident, Kwame Nkrumah, havde smock på, da han erklærede Ghanas uafhængighed den 6. marts 1957.

Masker har tidligere haft stor betydning. De er blevet brugt i krig til beskyttelse og for at holde onde ånder væk. I dag bruger man mest maskerne til pynt og ved store fester.

Fortællinger og ordsprog er vigtige for dagomba-folket. Folkets historier er blevet delt gennem generationer via trommer, dans, fortællinger og ordsprog.