Bilengban

31.03.2023
Foto: Hans Bach
Foto: Hans Bach

Bilengban er 11 år og går i 5. klasse. Han bor i en lille landsby, Kitulanboni.

Når han har fri fra skole, hjælper Bilengban sin far i marken. Hans far er bonde, ligesom hans farfar og oldefar var. De dyrker yams og kassava, jordnødder og majs. Det meste af det de dyrker, spiser familien selv. Hvis der er ekstra, sælger de det på markedet.

Familien har hverken vand eller strøm. En kilometer fra deres hus løber en flod. Her henter Bilengban vand hver aften sammen med de andre børn. De bruger vandet til alt derhjemme – til at drikke, til madlavning, vasketøj og bad. Derfor prøver de at holde dyrene væk fra floden, så ikke vandet bliver for beskidt.

Bilengban har fået et armbåndsur af sin onkel. Han kan godt lide at komme til tiden.

Video credit
Video: Hans Bach