Verdensmål 1: Fattigdom i Bolivia

18.11.2022
Verdensmål 1
Verdensmål 1: Afskaf fattigdom

Verdensmål 1 handler om, at ingen mennesker skal leve i ekstrem fattigdom i 2030. Ekstrem fattigdom betyder, at man lever for under 1,90 dollar om dagen. Det svarer til 13 kroner. Ofte må familier, der lever under fattigdomsgrænsen, tage nogle svære valg. Der er nemlig ikke altid råd til både mad, sende sine børn i skole og lægebesøg. Det betyder, at nogle børn i perioder ikke kan gå i skole, fordi de skal hjælpe med at arbejde og tjene penge.

I Danmark kan man også tale om relativ fattigdom. Det er, når man tjener meget mindre end gennemsnittet I Danmark. Der findes cirka 60.000 børn, der er relativt fattige i Danmark.

I LæseRaketten møder vi Luis Alfredo på 11 år. Han har også oplevet ikke at have mange penge. Da hans mor blev syg, måtte han stoppe i skolen for at arbejde. I Bolivia koster det nemlig penge at komme på hospitalet.

I Bolivia lever cirka en tredjedel af befolkningen i fattigdom. Det betyder, at der ikke altid er nok mad og vand. Nogle børn må droppe ud af skolen eller må gå et år om, fordi de skal arbejde.
Verdensmål 1 skal give alle mennesker muligheden for at leve et anstændigt liv.