Delia og Carlos

18.11.2022
Delia og Carlos
Foto: Juan Gabriel Estellano

Delia er 15 år. Hun går i 9. klasse. Carlos er 12 år. Han går i 7. klasse. De bor i byen El Alto. Den ligger i den østlige del af Bolivia tæt på en af hovedstæderne, som hedder La Paz.

Delia og Carlos bor sammen med deres mor, far og deres syv søskende. Byen, de bor i, ligger højt oppe på højsletten. Tæt ved bjergene. Deres familie er en del af det oprindelig folk, der hedder aymara-folket.

Når deres mor og far er på landet for at høste kartofler og quinoa, er de alene hjemme. De kan godt være alene hjemme i en hel måned.

Delia kan godt lide at følge med i nyhederne. Hun er meget optaget af problemet med vold mod kvinder i Bolivia. Hun skriver det ned, som nyhedsværten fortæller.

Carlos er rigtig glad for dyr. Deres hund har lige fået hvalpe. Familien har mange forskellige dyr. Men flere af deres dyr er døde, fordi naboen forgiftede dem. Det sker tit i Bolivia, fordi mange tror, at det er ejerløse dyr.

Beskrivelse

I videoen kan du lære om Delia og Carlos´ hverdag i El Alto. Du kan også lære om, hvorfor klimaforandringer gør det sværere at skaffe mad.

Video credit
Video: Hans Bach - optagelser: Juan Gabriel Estellano