Børns pligter

15.01.2022
Vasker op
Foto: Juan Gabriel Estellano

LæseRakettens børn hjælper til i hverdagen. Ligesom mange andre børn i Bolivia. Ofte hjælper de til med at vaske op, lave mad og andre huslige ting. Hvis familien bor i et hus uden vand, hjælper børnene med at hente vand. Nogle børn hjælper også med at passe familiens mindre børn og dyr. Børn som Jorge Luis, der bor i en landsby i Amazonas, hjælper også til med at høste paranødder. Samtidig går de i skole. Sådan var det også for Luis Alfredo fra LæseRaketten, indtil han måtte stoppe i skolen. Hans mor var blevet syg og han blev nødt til at hjælpe sin far med at arbejde.

Minearbejde
Foto: Lise Josefsen Hermann
Børnearbejde

I følge FN´s børnekonvention må ældre børn gerne arbejde I deres fritid. Så længe arbejdet ikke går ud over deres sundhed eller skolegang. Det er det enkelte lands ansvar at sørge for at overholde dette. Bolivia har nemlig også skrevet under på konventionen. I Bolivia er det ulovligt at have et rigtigt arbejde, når du er under 14 år. Alligevel er der rigtig mange børn, der arbejder i Bolivia. Faktisk arbejder omkring 390.000 af Bolivias børn. Ofte kan familier som Luis Alfredos, være nødt til at tage deres børn ud af skolen for at arbejde i perioder. Heldigvis kom Luis Alfredo tilbage i skole efter et år.